I Hired a Contract Killer

Originaltitel: I Hired a Contract Killer
Regissör:Aki Kaurismäki
Utgivningsår:1990

Om I Hired a Contract Killer:

Efter femton års tjänst på sitt arbete får Henri Boulanger veta att han är överflödig på sitt jobb och får sparken. Hans liv som redan innan saknat mening blir nu outhärdligt och han bestämmer sig för att ta sitt liv. Efter flera misslyckade självmordsförsök bestämmer han sig för att antlita en yrkesmördare. Denne får till uppdrag att döda Henri vid ett oväntat tillfälle någon gång i framtiden. Då vänder plötsligt olyckan i Henris liv när han möter Margrete, en blomsterförsäljare, som får Henri att åter se meningen med livet. Men när Henri skall avbryta kontraktet med yrkesmördaren står han inte att finna någonstans...

Titel: Down by Law
Originaltitel: Down by Law
Regissör: Jim Jarmusch
Originaltitel: Ta'm e guilass
Regissör: Abbas Kiarostami
År: 1997
Smak av körsbär

Jean-Pierre Léaud, Imogen Claire, Joe Strummer, Peter Graves, Walter Sparrow, Nicky Tesco, Margi Clarke, Kenneth Colley, Angela Walsh, Cyril Epstein, Charles Cork, Michael O'Hagan, Tex Axile, Tony Rohr, T R Bowen

Aki Kaurismäki

Drama, Komedi

Finland, Storbritannien, Tyskland, Sverige
Diskussioner om I Hired a Contract Killer  (0 diskussioner)
Kommentarer om I Hired a Contract Killer (82 st)
gjoob (Anmäl)   8/9 2018
Konstigt hur en så relativt kort film med sådan intressant plot kan kännas seg. Kanske är det jag som börjar tröttna på Aki Kaurismäki och det faktum att han gjort denna film 20 gånger om.
Solidus (Anmäl)   27/2 2016
Tredje sedda filmen av finnen Kaurismäki och nu börjar jag märka en röd tråd i hans produktionen. Det är samma slitna miljöer, intetsägande karaktärer som lever i misär och samma minimala stil. Minimalt är bra, däremot blir det enformigt när regissören göra om samma film om och om igen. Den här mannen är väldigt hyllad och jag ställer mig frågan: varför? Helt ok produktion med härlig Python-humor, varken mer eller mindre.
martin eden (Anmäl)   5/7 2015
*HÖGER FRÅN 3 TILL 4* Filmen stannade hos mig efter att jag sett den första gången så jag såg den igen och naturligtvis är den värd en höjning. Mycket trivsam. Kaurismäki är nog en av mina nya favoriter!!! Mycket bra!!! 4.
martin eden (Anmäl)   27/6 2015
[rek. 3] Filmen är verkligen en slags syntes mellan Nikolaj Gogol och Franz Kafka!! Som vanligt med Kaurismäki är själva intrigen minimal och filmens grundidé är ganska enkel. Léaud är underbar som malplacerad fransman i ett nedgånget engelskt samhälle. Dialogen och humorn är träffande och underhållande. Det förefaller även att finnas en subtil nivå av b-filmparodi på genrefilmer, som till exempel den iögonfallande prosaiska filmtiteln antyder. Scenografin är underbar och även om jag är lite försiktig i min betygsättning nu så är jag säker på att denna kommer att erhålla ett högre betyg efter omtitt. Fint med Strummers musiknummer!!! Bra!!! 3+/4-
bananton (Anmäl)   15/12 2014
Stark 3a. Behagligt lite dialog och vacker hård ljussättning. Kommer inte undan från att det som står på baksidan av dvd:n är också allt som sker i filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till I Hired a Contract Killer