I huvudet på John Malkovich

Regissör:Spike Jonze
Utgivningsår:1999
Antal betyg:20305 betyg

Om I huvudet på John Malkovich:

Spike Jonzes originella film om marionettdockspelaren Craig som hittar en portal till John Malkovichs hjärna. I 15 minuter kan den som går in där vara John Malkovich. Tillsammans med den supersexiga men svårflirtade Maxine ser han möjligheten att göra pengar på portalen och de börjar sälja biljetter in i John Malkovichs hjärna. Men när det hela intensifieras och Craigs hustru Lotte lägger sig i får det hela oanade konsekvenser och till sist börjar även John Malkovich ana att allt inte är som det ska...
Se filmen på Headweb

Regissör: Sophie Barthes
År: 2009
Genre: Drama, Komedi
Cold Souls

John Malkovich, John Cusack, Cameron Diaz, Catherine Keener, Charlie Sheen, Ned Bellamy, Mary Kay Place, Carlos Jacott, Orson Bean

Charlie Kaufman

Drama, Komedi, Fantasy

Recension I huvudet på John Malkovich

- SGAK sätter betyg 5 och skriver:
Spike Jonze har producerat musikvideor åt bland andra Madonna, Björk, Beastie Boys och Fatboy Slim, samt var en av grundarna till MTV-programmet Jackass. Han har även gjort filmen Being John Malkovich, som handlar om en misslyckad marionettspelare vid namn Craig Schwartz (John Cusack). Schwartz bor tillsammans med sin djurälskande flickvän, Lotte (en nästan oigenkännlig Cameron Diaz) i en närmast...

Recension av I huvudet på John Malkovich - Läs hela!

Med i listor: Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om I huvudet på John Malkovich  (0 diskussioner)
Kommentarer om I huvudet på John Malkovich (718 st)
KyLLo (Anmäl)   17/7 2018
En tillgjord film som inte fungerar. Den hittills sämsta jag har sett i regi av Spike Jonze och tillika efter manus av Charlie Kaufman.
Rehn108 (Anmäl)   23/1 2016
Naaah, jag hann tröttna även om det är småkul och ganska intressant. Fick dock aldrig några stora filosofiska funderingar som vissa andra tycks ha upplevt av filmens tematik. Charlie Kaufman har min stora kärlek efter Synecdoche, New York, men i den här lyckas han inte fånga mig lika mycket.
peu-depeu (Anmäl)   7/9 2015
Många saker är nog konstiga bara för att vara konstiga. Kan gilla filmen för att det känns ovanligt att skruva till det så pass mycket, men vad får jag ut mer än att den är väldigt speciell?
LTT86 (Anmäl)   25/5 2015
Precis som filmerna The Prestige och The Witches of Eastwick, jag har ingen aning om vem som jag ska heja på. För alla karaktärerna verka elaka och snälla på sina egna sätt. Men jag kan inte riktig se åt vilken håll jag ska se på. Ena sekunder avskyr jag karaktärerna och på den andra så gillar jag dom. Och oavsett hur det sluta så tycker jag alltid synd om förlorade och inte gilla vinnare. Men jag antar att det är väl själva det roliga med allting. Få mig att komma tillbaka och försöka se det bästa av karaktärernas situation. Men måste också säga detta, filmen blev bättre och bättre, men när jag kom 101 minuter in i filmen, så skrek ag bara "Det där är bullshit och tror inte för fem öre!!" och allt rasade för mig då. Så en trea.
Tharashar (Anmäl)   2/12 2014
Svag fyra för en underhållande och fantasifull film, som dock inte gör några anspråk på att följa sina egna spelregler. Om det nu ens var möjligt från första början?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till I huvudet på John Malkovich