I nattens hetta

Originaltitel: In the Heat of the Night
Regissör:Norman Jewison
Utgivningsår:1967

Om I nattens hetta:

Virgil Tibbs är på genomresa i södra USA och grips för ett mord endast på grund av sin svarta hud. När det visar sig att han i själva verket är oskyldig och därtill polis specialiserad på mord låter hans chef i Philadelphia honom stanna kvar för att bistå den lokala polismyndigheten. Det blir en svår uppgift för Virgil, såväl att lösa mordgåtan som att handskas med fördomarna från lokalbefolkningen, inte minst från sin kollega Bill.

Titel: Mississippi brinner
Regissör: Robert Mulligan
År: 1962
Genre: Drama, Kriminalare
Skuggor över Södern
Titel: Gissa vem som kommer på middag
Originaltitel: Guess Who's Coming to Dinner
Regissör: Stanley Kramer
År: 1967
Genre: Drama, Romantik
Gissa vem som kommer på middag
Titel: De hänsynslösa
Regissör: Burt Kennedy
År: 1965
Genre: Drama, Kriminalare
Två sammansvurna män

Sidney Poitier, Rod Steiger, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Larry D Mann, Matt Clark, Arthur Malet, Fred Stewart, Quentin Dean

Stirling Silliphant

Drama, Kriminalare

Med i listor: Oscars
Diskussioner om I nattens hetta  (0 diskussioner)
Kommentarer om I nattens hetta (94 st)
Solidus (Anmäl)   1/10 2018
Stark thriller där styrkan ligger hos kemin mellan Sidney Poitier och Rod Steiger (samt ett coolt soundtrack för sin tid). Stundtals kan man verkligen ta hatet mellan dem. Man kan säga att rasismen är i fokus och mordhistorien mer underliggande, istället för tvärtom. Stark thriller som berör än idag. Sevärd!
martin eden (Anmäl)   30/9 2018
[rek. 5] Det är inte ofta jag direkt känner att en film är ett mästerverk, men det gör jag när jag ser denna fantastiska film! I många avseenden är filmen en deckarhistorien av standardtyp, men dess tematiska facettering, rasism, nord mot syd, plantageekonomi mot industrialisering etc., ger filmen ett djup och en komplexitet som inte är normen för denna typ av film! Lysande regi och skådespelet är världsklass!! Poitier och Steiger är fullkomligt fantastisks i sina respektive roller och scenerna melllan dem är elektriska!! Ett sant mästerverk!! 5.
Pi-R (Anmäl)   19/6 2018
En film som tekniskt – musik, filmklippning, och foto – håller riktigt bra fortfarande, och vars toppnamn Poitier och Steiger briljerar. Poitiers utstrålning är fenomenal, och flera scener, både med och utan honom, borde dessutom vara mer klassiska än vad jag upplever att de är. Själva mordhistorien är dock mindre intressant och känns, faktiskt, nästan en smula borttappas, vilket gör att upplösningen nästan blir lite av ett antiklimax (inte minst som att mördarens identitet knappast överraskar. alls)
Roswall (Anmäl)   7/1 2018
Bra! Får lite Twin Peaks-vibbar!
Sarakin76 (Anmäl)   4/1 2018
Filmunderholdning og filmkunst på høyeste nivå. Men lurer på hva amerikanerne tenker om sin førhistorie når de ser dette?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till I nattens hetta