I sista minuten

Originaltitel: North by Northwest
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1959

Om I sista minuten:

Roger Thornhill är reklammannen som råkar ut för ett minst sagt olyckligt missförstånd. På mindre än ett dygn är han plötsligt misstänkt för bilstöld, rattfylleri och dessutom mord! Han blir jagad kors och tvärs över USA, av både polis och ett gäng hänsynslösa mördare som är övertygade om att han är en FBI-agent.

Titel: Ung och oskyldig
Regissör: Sheldon Reynolds
År: 1956
Genre: Thriller
Den dödes skugga

Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Edward Platt, Robert Ellenstein, Edward Binns

Ernest Lehman

Romantik, Thriller, Äventyr, Mysterium

Med i listor: 50-tal Top 50, Mysterium Top 50, Romantik Top 50
Diskussioner om I sista minuten  (0 diskussioner)
Kommentarer om I sista minuten (377 st)
Pi-R (Anmäl)   17:51 25/4
Tekniskt är det vansinnigt polerat. Kemin mellan Grant och Saint är spot-on (och Saints roll, åtminstone i filmens första hälft, hör till Hitchcocks bästa) Överlag är skådespelarensamblen klockren, och filmenflyter på som en vårbäck. Jessie Royce Landis som modern tillhör filmens många mindre detaljer som gör den extra sevärd. Samtidigt så känns den omstundom FÖR välpolerad, vilket gör att nerven ibland förloras i regissörens strävan att visa sig på styva linan. Måhända (sannolikt...) orättvist, och möjligen kan betyget komma att höjas vid en omtittning
ant (Anmäl)   20:09 5/4
måste nog vara en dinosaurie för att tycka om denna film.
Nalleman (Anmäl)   22:19 2/1
Ett mästerverk! Lysande skådespeleri! Cary Grant är alltid ett säkert kort.
StaffanE71 (Anmäl)   24/12 2017
Lätt en av Hitchcocks bästa. Ett måste. Klar 5'a.
Sarakin76 (Anmäl)   22/10 2017
En av Hitchcocks beste. Inneholder flere ubetalbare scener. Det eneste som er synd er at den aldri blir like bra når man har sett den første gangen og kan alle twister. Men det gjør ingenting!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till I sista minuten