I Vampiri

Originaltitel: I Vampiri
Regissör:Riccardo Freda, Mario Bava
Utgivningsår:1957

Om I Vampiri:

Unga flickor tömda på blod hittas runt Paris. Spåren leder den unge journalisten Pierre till en berömd vetenskapsman och dennes slott.

Gianna Maria Canale, Carlo D'Angelo, Dario Michaelis, Wandisa Guida, Angelo Galassi, Renato Tontini, Charles Fawcett, Gisella Mancinotti

J V Rhemo

Skräck

Evil's Commandment, Lust of the Vampire, The Devil's Commandment, The Vampires

Italien
Diskussioner om I Vampiri  (0 diskussioner)
Kommentarer om I Vampiri (5 st)
Gordyal (Anmäl)   29/5 2016
Anses vara den första italienska skräckfilmen, och bör kanske ses därför. Vi bjuds på en ointressant deckarhistoria i ganska snygga stereotypa skräckfilmsmiljöer. Enda egentliga höjdpunkten är en mycket imponerande förvandlingsscen. (5+/15)
Sangraal (Anmäl)   22/12 2015
Inte seg nånstans, tycker jag! Kort speltid och det händer saker precis hela tiden ju. Härlig stämning och hög spänning.
Mr_v (Anmäl)   18/10 2014
Jädrigt snyggt, förstås, och historiskt viktig. Tyvärr också rätt seg, bitvis...
schramm (Anmäl)   23/10 2010
Besvikelse, eftersom man läst mycket om den och det faktum att detta är den första riktiga italienska skräckfilmen. Handlingen är tråkig, karaktärerna är tråkiga och regin är även den tråkig. En tvåa tack vare det fina gothslottet, där åtminstone några intressanta scener utspelar sig.
idd (Anmäl)   7/1 2008
riccardo freda å mario bava (som okrediterad medregissör) levererar nån slags blandning av hitchcockdeckare å gothisk spökhistoria som tyvärr skär sig alldeles för mkt för min smak.. de gothiska miljöerna är ruskigt snygga (påminner väldigt mkt om de i bavas "black sunday") men själva detektivstoryn känns sjukt ointressant så det blir tyvärr inte mer än ett starkt godkänt.. 2+