Idioterna

Originaltitel: Idioterne
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:1998

Om Idioterna:

Ett antal unga människor lever i ett kollektiv och strävar efter att leva som idioter. I kontakt med resten av samhället och med varandra försöker de att komma i kontakt med sig själva. Den andra Dogma-filmen är kanske mest grovkornig av alla och förmodligen den allra mest provocerande.

Titel: The King is Alive
Originaltitel: En kærlighedshistorie
Regissör: Ole Christian Madsen
År: 2001
Kira's Reason: A Love Story

Bodil Jørgensen, Jens Albinus, Anne Louise Hassing, Troels Lyby, Nikolaj Lie Kaas, Louise Mieritz, Henrik Prip, Luis Mesonero, Knud Romer Jørgensen, Trine Michelsen, Anne-Grethe Bjarup Riis, Paprika Steen, Erik Wedersøe, Michael Moritzen, Anders Hove

Lars von Trier

Drama, Komedi, Vuxenfilm

The IdiotsDogme # 2

Danmark, Spanien, Sverige, Frankrike, Nederländerna, Italien

Recension Idioterna

- tvoj sätter betyg 5 och skriver:
Idioterna handlar om en kvinna som lever ett ganska händelselöst liv. En dag när hon sitter och äter på ett värdshus upptäcker hon en utvecklingsstörd person och hans vårdare. De är en aning svåra att umgås eftersom båda är väldigt högljudda. När sedan vårdaren och den handikappade på ett dramatiskt sätt lämnar restaurangen följer hon med. Hon upptäcker då att personen som var utvecklingsstörd inte...

Recension av Idioterna - Läs hela!

Med i listor: Dogme95, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007, Vuxenfilm Top 50
Diskussioner om Idioterna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Idioterna (228 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
ganska bra
Astrojacob (Anmäl)   21/11 2015
Obehaglig och givetvis provocerande men köper inte hela konceptet. Några starka scener men improvisationerna kändes ibland hysteriska. Dock Triers väg på G, med lite hårdporr för att chockera helt i hans anda.
Dele (Anmäl)   11/8 2015
Ganska ojämn, men sista halvtimmen är stark, och jag gillar den udda, nästan provocerade idén, som faktiskt rymmer ett stort innehåll.
ithica (Anmäl)   28/5 2015
så fin
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
Jag gillar hela Dogmaidèn och allt som kommer med den i form av arbetet med produktionen. Filmens handling känns också som en väldigt lyckad symbios med just sättet att filma och producera denna film. Som så ofta med dansk film så får man också skådespelare som är väldigt duktiga. Handlingen är väldigt fascinerande, intressant och lyckas beröra men det som nästan fascinerar mig ännu mer är hur väl organiserad och bra regisserad denna film är genom von Trier. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Idioterna