If Beale Street Could Talk

Originaltitel: If Beale Street Could Talk
Regissör:Barry Jenkins
Utgivningsår:2018

Om If Beale Street Could Talk:

Tish är 19 år och Fonny är 22 år, de har varit vänner sedan barnsben och är nu förlovade och planerar en framtid tillsammans samtidigt som de väntar sitt första barn. Lyckan krossas när Fonny blir arresterad och får fängelse för ett brott han inte har begått, deras föräldrar gör allt de kan för att få hem Fonny till Tish och bevisa hans oskuld.

KiKi Layne, Stephan James, Regina King, Colman Domingo, Teyonah Parris, Michael Beach, Aunjanue Ellis, Ebony Obsidian, Dominique Thorne, Diego Luna, Finn Wittrock, Ed Skrein, Emily Rios, Pedro Pascal, Brian Tyree Henry, Dave Franco, Kaden Byrd

Barry Jenkins

Drama, Kriminalare, Romantik

Diskussioner om If Beale Street Could Talk  (0 diskussioner)
Kommentarer om If Beale Street Could Talk (10 st)
mammene (Anmäl)   10:08 18/7
En svag trea kan den få i dess försök att berätta, nästan lite dokumentärt. Kändes som man då ville förstärka de "onda" och också det "goda", mest då visa den anklagades fina sidor som då kom att stå i motsats till brottet. Det hela kändes teatraliskt och sensuellt, och det visades en av de finaste och ömmaste kärleksscen jag sett på länge.
Sture Stenhög (Anmäl)   00:36 18/7
Det känns hårt att kalla det här för en dålig film, men jag kan tyvärr inte heller sträcka mig till att säga att den är bra. Historien håller mig iaf intresserad, och att fokus ligger på familjen snarare än kampen mot omvärlden och rättsstaten är till filmens fördel. Skildringen av hur det är många fler än den felaktigt anklagade som drabbas är dess styrka. Den sämsta scenen är istället den med skurkpolisen, så det var nog tur att vi inte behövde se mer av det. Men det finns också något livlöst och onaturligt över hela filmen. Jag har svårt att tro att det beror på inkompetens, det bör vara ett medvetet stilgrepp, men jag kan inte påstå att jag förstår poängen med det. I slutändan säger man heller inget nytt, och den lämnar inget kvarvarande intryck. Det sistnämnda går nog helt emot vad man försökte göra. Hyfsat stark tvåa
KimEkberg (Anmäl)   11:34 25/2
Om man är på ett lökigt humör är ju detta bland det mer njutbara som går att ägna sig åt. Utsökta scener ur konstnärens ateljé, smäktande musik och fagra färger. Att den till skillnad från Moonlight rör sig i cis-kretsar gör väl att de präktiga protagonisterna känns aningen mer osoft, men tack och lov finns det nyanser i världen runtikring.
Björkman (Anmäl)   19:02 24/2
Film om orättvisa i onödigt långsamt tempo innehållandes några okej familjescener och dialoger. Hade kunnat bli mer intressant med ett bättre berättarspråk, man överöses med relativt tunna kärleksscener där merparten inte tillför mycket. Skön noiremusik finns i filmen, dock är denna något repetitiv ibland och inte helt passande denna typ av film.
Tonti (Anmäl)   23:43 23/2
Gillar det upphöjt smäktande, att den frotterar sig i sina enskilda scener så grundligt. Foto och musik är suveränt. Men lite för gulligt ändå, med badskummande barn och sånt, som jag kunde levt utan. Fin film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till If Beale Street Could Talk