Jag har älskat dig så länge

Originaltitel: Il y a longtemps que je t'aime
Regissör:Philippe Claudel
Utgivningsår:2008

Om Jag har älskat dig så länge:

Efter 15 år i fängelse flyttar Juliette in hos sin lillasysters familj, på dennes uppmaning. Det blir en kamp för Juliette med både återanpassningen och sin systers kärlek.

Titel: Boy A
Originaltitel: Boy A
Regissör: John Crowley (III)
År: 2007
Originaltitel: Weekend cu mama
Regissör: Stere Gulea
År: 2009
Weekend with my Mother

Kristin Scott Thomas, Elsa Zylberstein, Serge Hazanavicius, Laurent Grévill, Frédéric Pierrot, Claire Johnston, Jean-Claude Arnaud

Philippe Claudel

Drama, Mysterium

I've Loved You So Long

Frankrike, Tyskland

Recension Jag har älskat dig så länge

- wst sätter betyg 2 och skriver:
Tyvärr så berör den här filmen inte mig något nämnvärt och man har tidigare sett filmer som påminner mycket om just den här. Speciellt originell är den inte och har faktiskt ett ganska tråkigt personporträtt. Hade man lagt till minnesbilder från tidigare så tror jag att den hade berört en hel del. Inte mer än en tvåa enligt mina kriterier.

Recension av Jag har älskat dig så länge - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2009
Diskussioner om Jag har älskat dig så länge  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jag har älskat dig så länge (82 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Barneyk (Anmäl)   5/4 2017
Jag tycker filmen svajjar till lite ibland och jag tycker den är väl enkel i sin upplösning men Kristin Scott Thomas lyckas bära det på sina axlar så det ändå funkar och berör mig. Filmen lyfts rakt igenom av starka biroller som är lika välskrivna som dom är välspelade, alltifrån den äldre dottern till farfarn till poliskontakten känns som levande karaktärer med rikt inre liv. Dom förhåller sig till världen inte bara som redskap för att berätta en historia utan dom har egna liv och tankar. Så fyran är ändå lätt att sätta även om den kanske inte levererar något fullt så starkt som jag väntat mig.
Dele (Anmäl)   8/1 2015
Trots några väl beprövade komponenter så är detta en varm och fint ömsint historia med fokus på förlåtelse och förhållningssätt människor emellan. Slutet som är väl teatraliskt, och ändrar filmens innehåll till det sämre, tycker jag dock inte behövs alls. Stark trea.
elzplz (Anmäl)   25/12 2014
fantastisk.
Gigi1943 (Anmäl)   14/11 2014
Ev ska jag se den en andra gång för att ge den mer rättvisa, den får en trea nu och det är ju för att Kristin ST är en av mina favoriter. Alltså mer efter en andra titt. Okej nu är detta gjort och kanske jag tycker att den är lite seg bitvis men Kristin ST är ju en superfavorit och här är hon bländande, jag höjer till en fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jag har älskat dig så länge