Bakom stängda dörrar

Originaltitel: Dans la maison
Regissör:François Ozon
Utgivningsår:2012

Om Bakom stängda dörrar:

När franskläraren Germain ser begåvningen i sin unge elev Claude har han ingen aning om vad som väntar. Claude har fått som skrivuppgift att göra en kortare redogörelse över vad som hänt under helgen, men lämnar då in en längre berättelse om en klasskamrats familjeliv med pikanta detaljer. Även om Germain inser det olämpliga i texten blir han så fascinerad av avslutningen ”fortsättning följer” att han låter sin elev hållas. Men när Claudes fortsatta djupdykning i klasskamratens familjeliv börjar ta allt underligare former övergår lärarens fascination i skräck.

Baserad på pjäsen "Le Garçon du dernier rang" av Juan Mayorga från år 2009.

Titel: Min son
Originaltitel: The Field
Regissör: Jim Sheridan
År: 1990
Det gröna fältet

Kristin Scott Thomas, Emmanuelle Seigner, Jean-François Balmer, Fabrice Luchini, Yolande Moreau, Denis Ménochet, Catherine Davenier, Vincent Schmitt, Ernst Umhauer, Bastien Ughetto, Jacques Bosc

François Ozon

Thriller, Mysterium

In the House

Frankrike
Diskussioner om Bakom stängda dörrar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bakom stängda dörrar (49 st)
lucius (Anmäl)   16:54 15/4
Storyboardingen för den här filmen gillade jag verkligen, även berättargreppet att scenerna från berättelsen interageras med läraren som karaktär, nästan som en regissör. Men utöver det tycker jag själva berättelsen var lite kropps-lös och fascinationen kring pojkens uppsats känns osannolikt uppslukande för både läraren och hans fru.
mammene (Anmäl)   24/9 2017
Det får bli en svag trea, ville nog att den skulle vara intressantare än den var. Intressant var den till att börja med, men till slut blev jag uttråkad av den fantiserande eleven och hans lärare. En mycket pratig film, dialogerna mellan läraren och hans fru var den största behållningen. Men det blev för tradigt och pinsamt, lite synd.
Albion (Anmäl)   23/9 2017
Finurligt upplagd historia som berättas med en trevlig lekfull ton. Fängslande och man fastnar tidigt i denna berättelse. Ozon blandar och ger och denna landar i det högre skiktet av hans verk helt klart. Betyget blir en 4;a
Memmem (Anmäl)   22/9 2017
Tänkvärd, didaktisk och spännande kärleksdrama! Det är mycket sällan jag ger en vanlig film högsta betyg. Vanligtvis blir det klassiker eller mycket omtalade filmer som har något extra, som placeras på Parnassen. Denna film, som baseras på ett teaterstycke, är ett undantag. Med rätt små medel får den fine franske regissören François Ozon en framväxande yrkesrelation mellan en fransklärare och dennes matematikintresserade gymnasieelev, att växa till en utmärkt film om att skriva spännande romaner. Jag påverkas också av att jag själv just nu går två skrivarkurser för att höja min förmåga, så filmen känns som gjord delvis i min egen miljö. Den medelålders gymnasieläraren Germain rättar slött elevernas uppsatser vid sitt runda köksbord. Han klagar halvhögt för hustrun Jeanne, som har ett konstgalleri, över sin sämsta klass någonsin. Han läser bedrövad upp några korta uppsatser för henne. Plötsligt hör han hur en uppsats, av 16-årige Claude, låter riktigt bra. Uppsatsen handlar om Claudes nya vänskap med klasskamraten Rapha och dennes familj. Uppsatsen avslutas med "a suivre", = "fortsättning följer". Varje vecka kommer en fortsättning på berättelsen, där verklighet och fiktion blandas, och både elev och lärare samt dennes hustru fångas av Claudes erfarenheter i Raphas hus, och Claudes allt tätare kontakter med dennes pappa och framför allt vackra mamma. Regissören har lyckats väl med att iscensätta detta didaktiska drama. Den rörliga kameran följer tätt inpå rollfigurerna, men inte allt för nära så allt blir närbilder. Ibland dyker personer upp mitt i en avstannande handling, och det blir en effektfull bild av någons tankar just då. Många utomhusbilder som sätter tittaren in i miljön och sammanhanget. För övrigt bilder från skolan och de två aktuella hemmen. Stillsam och följsam musik. Mycket väl spelat av huvudrollerna och flera biroller, framför allt de två attraktiva hustrurna. Betyg: 4½+
Filmfantast86 (Anmäl)   30/8 2017
Jag förstår vad filmen vill säga, men transportsträckan dit är trååkig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bakom stängda dörrar