In the Mood for Love

Originaltitel: Fa yeung nin wa
Regissör:Wong Kar-wai
Utgivningsår:2000

Om In the Mood for Love:

Två par flyttar samtidigt in i samma fastighet, av en händelse är det bara mannen i det ena förhållandet och kvinnan i det andra som är närvarande. Deras respektive jobbar jämt och de två söker sällskap i varandra. Ungefär samtidigt kommer de på att båda deras partners har affärer vid sidan av.

Titel: Lost in Translation
Regissör: Jean-Luc Godard
År: 1960
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller
Till sista andetaget

Maggie Cheung, Tony Leung Chiu-wai, Rebecca Pan, Siu Ping-lam, Kelly Lai Chen, Chien Szu-ying

Wong Kar-wai

Drama, Romantik

Hua yang nian hua

Hongkong, Kina

Recension In the Mood for Love

- dirtypoison sätter betyg 4 och skriver:
In The Mood For Love är inte Wong Kar Wais bästa film, men är en av de bästa kärleksfilmer någonsin som är helt annorlunda från de romantiska filmerna och rom-coms som USA ständigt pumpar ut. Detta tack vare en viktig faktor; kärleken känns äkta.

Recension av In the Mood for Love - Läs hela!

Med i listor: Asien, Filmfrossa på Hagabion 2006, Norrköping Filmfestival Flimmer 2002, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om In the Mood for Love  (0 diskussioner)
Kommentarer om In the Mood for Love (392 st)
KyLLo (Anmäl)   13/7 2018
Men när jag tänker efter så var det inte 2001. Det var inte en mörk vinterkväll heller. Det var inte ens i Stockholm. Och när jag tänker efter ville inte tjejen pussas. Hon var inte söt heller. Nä, det fanns inte ens en tjej. Och när jag tänker efter såg jag den inte på bio heller. Ärligt talat har jag inte sett den alls. :( Men det hade varit underbart. :)
KyLLo (Anmäl)   13/7 2018
Den här filmen såg jag på bio i Stockholm en mörk vinterkväll 2001 med en söt tjej som ville pussas. Det var underbart!
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Duke Igthorn (Anmäl)   10/3 2017
Känns som att Park Chan-wok har tittat på denna och inspirerats av både musik och det visuella. Visst är filmen poetiskt vacker och stämningsfull, men tyvärr är det svårt att dras med i "handlingen".
Sture Stenhög (Anmäl)   15/12 2016
Jag såg den här för första gången något år efter att den kom, och fastnade då inte för den alls. Nu vid en andra titt kan jag definitivt förstå varför, den här filmen kräver ett tålamod som jag nog inte riktigt hade då. Men nu fångade den mitt intresse från första början, och den drog mig med på en resa som lite skitnödigt kan beskrivas som hypnotisk. Filmen har onekligen en säregen och distinkt stil, och jag var inte helt säker på att det var en tillgång till en början, men vande mig snart och uppskattade detta alltmer efterhand. Wong Kar-wai är verkligen en mästare på att skapa stämning, och han har här hittat helt rätt ton för det han vill berätta. För det centrala är ändå en osedvanligt intressant kärlekshistoria, mycket kanske för att det knappt är en kärlekshistoria. Allt är så nedtonat och tillbakahållet, och det gör att det vi trots allt får se blir värt så mycket. Detta hade ju dock inte fungerat om det inte vore för de två skådespelarna, de ger oss sannerligen en fantastisk uppvisning i att förmedla mycket genom lite. Deras motstridiga känslor ska givetvis ses i kontext av tiden och platsen, och allt det vävs samman på ett väldigt skickligt sätt. Så den här gången var det ingen tvekan om att betyget måste bli en fyra
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till In the Mood for Love