Inception

Regissör:Christopher Nolan
Utgivningsår:2010
Antal betyg:21902 betyg

Om Inception:

Dom Cobb är en skicklig tjuv, den absolut bästa i den farliga konsten i att extrahera: att stjäla värdefulla hemligheter från djupt inne i det undermedvetna under drömstadiet när hjärnan är som mest känslig. Cobbs ovanliga förmåga har gjort honom till en åtråvärd spelare i denna förrädiska nya värld av industrispionage, men det har också gjort honom till en internationell flykting och kostat honom allt han någonsin älskat. Nu erbjuds Cobb en chans till försoning. Ett sista jobb skulle kunna ge honom tillbaka hans liv men bara om han kan uppnå det omöjliga – inception. Istället för den perfekta stöten, så måste Cobb och hans grupp av specialister lyckas med det omvända; deras uppgift är inte att stjäla en idé utan istället att plantera en. Om de lyckas så skulle det kunna vara det perfekta brottet. Men hur mycket planering och expertis de än har så kan inget förebereda gruppen på den farliga fienden som verkar förutse alla deras drag. En fiende bara Cobb kunde ha förutsett.

Titel: Matrix
Regissör: Satoshi Kon
År: 2006
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium, Anime
Paprika

Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy, Ken Watanabe, Cillian Murphy, Dileep Rao, Tom Berenger, Michael Caine, Lukas Haas, Pete Postlethwaite, Talulah Riley

Christopher Nolan

Action, Thriller, Science Fiction, Mysterium

USA, Storbritannien

Recension Inception

- August Dellert sätter betyg 5 och skriver:
Inception är den senaste storfilmen från vad jag anser vara Hollywoods just nu hetaste regissör, Christopher Nolan (The Dark Knight, The Prestige, Memento). Filmen har dessutom ett tema som länge fascinerat mig något enormt, nämligen förhållandet mellan drömmar och verklighet. Så det var med skyhöga förväntningar som jag förhoppningsfullt vandrade in i Rigolettos största salong för att luta mig tillbaka i den vinröda biostolen. Men jag kan avslöja redan nu att jag inte blev besviken!

Recension av Inception - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Action Top 50, Filmtipsets Topp 250, Mysterium Top 50, Science Fiction Top 50
Kommentarer om Inception (1034 st)
Tatty (Anmäl)   20:37 29/1
Har sett den en gång förut så tyckte jag den var sådär men nu såg jag den på Netflix när jag inte mindes att jag redan sett den en gång. Tyckte bättre om filmen nu. Rätt så intressant med det där om drömmar och händelser i filmen. Så spännande! Kände spänningen hela filmen vilket jag gillade det! Leonardo Dicaprio är väldig bra i filmen även andra skådespelarna också!
vonadel (Anmäl)   10/8 2018
Filmtipset tyckte jag skulle ge den en femma. Hmm. Har inte sett den sen jag såg den bio. Tyckte den var bättre då. Det var nog inte bara för att det var just på bio. Jag måste säga att jag tycker Nolan är något överskattad. Precis som att allt han gör per automatik är guld. Jag håller dock med om att ljudet/soundtracket i hans filmer är riktigt bra. 6/10
HerrNenne (Anmäl)   1/6 2018
Stor film. Alltså har en stor, egen känsla. Actionscenerna är som några nämnt ganska tråkiga, men det andra är nytt och bra och fängslande. Otroligt stressande dock, vilket ibland blir lite frustrerande, man vill frossa mer i drömmarna, men jag tror ändå det höjer filmen. Filmen går aldrig heller vilse tycker jag. Det är starkt. Nästan ett extra snäpp i betyget bara pga scenerna med de sovande, fastspända, tyngdlösa drömmarna i bilen och liknande.
Rai (Anmäl)   6/3 2018
Funkar att se...
yrkeschaufföre (Anmäl)   12/1 2018
Jag har sett den några gånger nu och det jag imponeras av varje gång är miljöerna, historien är lite svagare och det är väldigt mycket action men den får ändå en stark fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Inception
Se filmen