Indiana Jones och de fördömdas tempel

Originaltitel: Indiana Jones and the Temple of Doom
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1984
Antal betyg:19091 betyg

Om Indiana Jones och de fördömdas tempel:

Filmvärldens tuffaste äventyrare Harrison dyker åter upp i rollen som den oövervinnerlige Indiana Jones. Den här gången ställs Indiana öga mot öga med djävulsdyrkare som inte tvekar att offra människor för att nå kontakt med de högre makterna...

Titel: Indiana Jones och det sista korståget
Originaltitel: Indiana Jones and the Last Crusade
År: 1989
Genre: Action, Äventyr
Indiana Jones och det sista korståget
Titel: Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Originaltitel: Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
År: 2008
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Titel: Jakten på den försvunna skatten
Originaltitel: Raiders of the Lost Ark
År: 1981
Genre: Action, Äventyr
Jakten på den försvunna skatten
Titel: The Goonies - dödskallegänget
Originaltitel: Gåten Ragnarok
Regissör: Mikkel Brænne Sandemose
År: 2013
Mysteriet Ragnarök

Harrison Ford, Kate Capshaw, Amrish Puri, Jonathan Ke Quan, Roshan Seth, Philip Stone, Roy Chiao, David Yip, Raj Singh, D R Nanayakkara, Philip Tan, Ric Young, Dan Aykroyd

Willard Huyck, Gloria Katz

Action, Äventyr

Recension Indiana Jones och de fördömdas tempel

- peterneal skriver:
George Lucas ville ha en mörk uppföljare till Jakten på den försvunna skatten medan Spielberg trodde att det skulle förstöra mycket av det som byggts upp under den första filmen. Men till slut fick han ge gick och slutresultatet blev trots meningsskiljaktigheterna mycket lyckat. Man har byggt på de bästa bitarna från den första filmen, men samtidigt gjort en betydligt mörkare film. Humorn finns kvar,...

Recension av Indiana Jones och de fördömdas tempel - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50
Diskussioner om Indiana Jones och de fördömdas tempel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Indiana Jones och de fördömdas tempel (520 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   29/10 2018
Jag hade blivit varnad för både vidrigt jobbig unge och skrikig tjej men jag tycker ingen av de drar ner filmen. Jag tycker den här Indiana Jones är skitbra! :)
Rai (Anmäl)   10/12 2017
Jag bara älskar den här filmen är den bästa av alla dom här filmerna!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Klassiker
erc (Anmäl)   17/8 2017
Storyn och tempot är överdrivet, och snabbt, så hastigt att allt annat blir rent löjligt, fånigt. Det är kanske just hastigheten i spektaklet som gör att de annars uppenbara bristerna förbises av många. Överdådighet i färg och kitschig scenografi, ytliga karaktärer och manus, ett äventyr med billiga effekter (inte i monetär mening) och genomgående kokett. "Underhållande" i så måtto som man berusat sig under visning. Komiken misslyckas därför också, vilket annars vore filmens enda räddande drag. Inte ens Harrison Ford gör en godkänd insats här.
wasteoftime (Anmäl)   31/7 2017
"Very funny, hahaha. Very funny, hahaha". NOT. Jag har svårt att förstå vad det är folk gillar med Indiana Jones specifikt och Harrison Ford generellt. Och den här rullen måste ju vara en av de sämsta i denna kombination. Ungen är gräslig. Tjejen är gräslig. Indiana är för det mesta gräslig. Det finns vissa ljusglimtar, absolut, men för det mesta undrar jag mest när det ska ta slut, vilket det till synes aldrig gör. Det bara fortsätter och fortsätter. 6,7 på SH-skalan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Indiana Jones och de fördömdas tempel