Betyg idag: 1 053 Besökare idag: 4 769

Indiana Jones och det sista korståget

Originaltitel: Indiana Jones and the Last Crusade
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1989

Om Indiana Jones och det sista korståget:

Alla tiders äventyrare, den oöverträffade Indiana Jones, hamnar i nazisternas våld i en rafflande actionfilm. Den här gången är Indiana på jakt efter den heliga graalen, en skräckfylld utmaning som leder till rader av hissnande sammandrabbningar. Färden går via Venedig och Berlin till Nordafrika, och spänningen når sin kulmen när vår hjälte försöker frita sin gamle far.

Titel: Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Originaltitel: Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
År: 2008
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Titel: Indiana Jones och de fördömdas tempel
Originaltitel: Indiana Jones and the Temple of Doom
År: 1984
Genre: Action, Äventyr
Indiana Jones och de fördömdas tempel
Titel: Jakten på den försvunna skatten
Originaltitel: Raiders of the Lost Ark
År: 1981
Genre: Action, Äventyr
Jakten på den försvunna skatten
Titel: Da Vinci-koden
Regissör: Jon Turteltaub
År: 2007
Genre: Action, Äventyr, Mysterium
National Treasure: Hemligheternas bok

Harrison Ford, Sean Connery, Denholm Elliott, Alison Doody, John Rhys-Davies, Julian Glover, River Phoenix, Michael Byrne, Kevork Malikyan

Jeffrey Boam

Action, Äventyr

Recension Indiana Jones och det sista korståget

- BeforeYouDie sätter betyg 4 och skriver:
Trots de många likheterna med den första filmen tycker jag att Steven Spielberg och George Lucas gjorde ett bra val, efter den misslyckade uppföljaren De Fördömdas Tempel. De återgår till sakerna som fungerar och det fungerar riktigt bra. Istället för en kvinnlig karaktär att sätta bredvid Indy har de valt att ta med hans pappa Henry Jones, spelad av Sean Connery, och man märker att kemin mellan Connery...

Recension av Indiana Jones och det sista korståget - Läs hela!

Diskussioner om Indiana Jones och det sista korståget  (0 diskussioner)
Kommentarer om Indiana Jones och det sista korståget (472 st)
Pi-R (Anmäl)   22:12 5/11
Till skillnad från ”De fördömdas tempel” så är ”Det sista korståget” en värdig uppföljare till ”Jakten på den försvunna skatten”. Den är visserligen på flera sätt väl lik den första filmen, och lyckas sällan matcha den – undantaget allt det som Sean Connery tillför i rollen som pappa Jones, såväl i form av rent skådespeleri, som i relation till Ford/Indy. Filmen når inte riktigt hela vägen fram på samma sätt som originalet, den känns aldrig riktigt lika ballsy, men gedigen matinéunderhållning är det utan tvekan. Och ett par ordentliga LOL-ögonblick
Solidus (Anmäl)   16/4 2017
Det är kul att Spielberg ville be sin publik om ursäkt för "Indiana Jones och de fördömdas tempel" och gjorde därför den här filmen. Det är en avsevärt förbättring (då ska det ändå sägas att del 2 är en bra film, men den har sina brister). "Indiana Jones och det sista korståget" bjuder på ett storslaget äventyr med själen från första filmen: nazister och religiösa övernaturligheter. Jag vet inte hur många gånger jag har sett filmen, men varje gång jag ser den tredje delen om vår favoritarkeolog så skrattar jag åt filmens skämt och njuter av dess actionelement. Spielberg har fått allt rätt och att ta in Connery som pappa Jones var ett mästerligt val. Kemin mellan Connery och Ford är en fröjd för ögat och det är där det blir en extra nyans över filmen, då den lyckas behandla far och son relation mycket värdigt. Det här en av världens bästa äventyrsfilmer. Jag älskar Steven Spielberg.
Applekingen (Anmäl)   25/3 2017
Betydligt bättre än 2:an för känslorna man fick i första filmen kommer tillbaka här. Några karaktärer som var med i första filmen kommer tillbaka också. Det som gör den här filmen till den bästa i serien är far och son relationen.
Scrapop (Anmäl)   7/1 2017
Klart svagare än de två första filmerna. Dessutom tycker jag att mycket slarvas bort med en massa larvigt nonsen och att man återanvänder gamla grepp från de tidigare filmerna. Trean i betyg är svag.
Senaten (Anmäl)   13/10 2016
Min favorit-Indiana. Underhållande så det förslår. När de rider iväg i horisonten till det underbara themet i slutet av filmen, ja, då gråter Senaten.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Indiana Jones och det sista korståget