Jag kallas Ernesto

Originaltitel: Infancia clandestina
Regissör:Benjamín Ávila
Utgivningsår:2011

Om Jag kallas Ernesto:

Argentina 1979. Juan och hans familj återvänder efter en lång exil från sitt hemland för att delta i den militanta kampen mot diktaturregimen. Ständigt förföljda av polis och militär tvingas familjen leva med falska identiteter och påhittade namn. I skolan är Juan Ernesto och han lever i konstant skräck att bli avslöjad. När han träffar Maria blir det svårare och det enda han längtar efter är att få leva sitt eget liv som sig själv.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: O Ano em Que Meus Pais Saíram de Férias
Regissör: Cao Hamburger
År: 2006
The Year My Parents Went on Vacation

Teo Gutiérrez Moreno, Natalia Oreiro, Ernesto Alterio, César Troncoso, Cristina Banegas, Violeta Palukas, Mayana Neiva, Douglas Simon, Candelaria Irigoyen, Lucas García, Lucas Zenone

Benjamín Ávila, Marcelo Müller

Drama

Clandestine Childhood

Argentina, Spanien, Brasilien
Diskussioner om Jag kallas Ernesto  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jag kallas Ernesto (6 st)
Albion (Anmäl)   14/2 2016
Riktigt bra film som är välbalanserad mellan drama, allvar och lättsamhet. Mångbottnad och att filmen är gjord ur pojkens synvinkel vidgar perspektiven. Betyget blir en klar 4;a
DOKAN (Anmäl)   15/9 2015
Varm och gripande skildring av pojkes uppväxt i högerdårarnas paradis i Argentina under 70-talet. Surrealistiska drömscener bidrar till det starka helhetsintrycket och mycket bra spel av samtliga medverkande. En viktig film - finns ej många sådana nu för tiden . . .
Myllo (Anmäl)   14/2 2014
Spännande men också hjärtevarm film om livet under högerjuntans grymma diktatur i 70-talets Argentina. Vill man veta vad som hände med Juans lillasyster ska man se "De försvunnas barn", den starka film som handlar om hur regimen gav bort omhändertagna barn till regimtrogna familjer.
precineadd (Anmäl)   19/10 2013
Lite för glättig/ojämn
Aristi (Anmäl)   29/9 2013
stark 3an, pga av att den kanske var liiiite seg o lite andra saker som gör att den för mig inte riktigt förtjänar en 4a. defnitivt sevärd dock
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jag kallas Ernesto