Infödd soldat

Originaltitel: Indigènes
Regissör:Rachid Bouchareb
Utgivningsår:2006

Om Infödd soldat:

Berättelsen om soldaterna som kallades "Indigènes" (de inhemska), och utgjorde en betydande roll i kriget mot nazisterna under ockupationen, har länge lyst med sin frånvaro. Det var med en dröm om en bättre framtid som tusentals människor, från främst det franska Kolonialafrika men också fransmän som flytt landet, tog till vapen. Och med den första franska armé som rekryterats i Afrika lyckades man frigöra bland annat Italien, Provence, Alperna och Vogeserna från nazisterna.

Titel: Utanför lagen
År: 2007
Genre: Drama, Krig
Film nr.: 61921
I fiendens närhet

Samy Nacéri, Roschdy Zem, Philippe Beglia, Sami Bouajila, Bernard Blancan, Thibault de Montalembert, Benoît Giros, Antoine Chappey, Jamel Debbouze, Mélanie Laurent, Diouc Koma, Assaad Bouab, Thomas Langmann, Mathieu Simonet, Aurélie Eltvedt

Rachid Bouchareb, Olivier Lorelle

Drama, Krig

Days of Glory

Frankrike, Algeriet, Marocko, Belgien
Med i listor: Stockholm XVII Spotlight: Arabica
Diskussioner om Infödd soldat  (0 diskussioner)
Kommentarer om Infödd soldat (120 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Astrojacob (Anmäl)   22/5 2015
Väl värd sin Oscarsnominering. Starkt berättat och intressant vinkling om det franska problemet med rasism gentemot algererna. Stark Fyra.
papabobadiof (Anmäl)   13/5 2015
En annan sida av andra världskriget som verkligen förtjänar att berättas - särskilt den ironiska paradoxen att soldater från Frankrikes kolonier får i uppdrag att befria "moderlandet" (dvs sina inte alls så sympatiska kolonialherrar). Dessvärre brister det i utförandet - Tidvis berörande, men tidvis rättså taffligt. Foto och skådespeleri är på topp, manus och dialog lämnar dessvärre övrigt att önska...
LacombeLucien (Anmäl)   20/4 2014
Måste se om.
pohjax (Anmäl)   25/11 2013
Starkt. Gripande. Manliga skådespelarensemblen (som vann i Cannes) är värda alla filmpriser.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Infödd soldat