Ingen mans land

Originaltitel: Uomini contro
Regissör:Francesco Rosi
Utgivningsår:1970

Om Ingen mans land:

Filmen utspelar sig på den italienska fronten mitt under första världskriget. Soldaterna börjar bli trötta på befälens syn på människolivet och börjar därmed planera ett myteri.

Titel: Slaget om Alger
Originaltitel: Paths of Glory
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1957
Ärans väg

Mark Frechette, Alain Cuny, Gian Maria Volontè, Franco Graziosi, Pier Paolo Capponi, Mario Feliciani, Nino Vingelli, Alberto Mastino, Luigi Pignatelli, Smojer Zdravko

Tonino Guerra, Raffaele La Capria, Francesco Rosi

Drama, Krig

Many Wars Ago

Italien, Jugoslavien
Med i listor: Första världskriget
Diskussioner om Ingen mans land  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ingen mans land (7 st)
auragolf (Anmäl)   22/9 2013
En suveränt berättad film om krigets absurditet. Varför krigas det och vem styr kriget? Rosi fokuserar som vanligt på helt andra aspekter än de man vant sig vid i standard skildringar av krig. Och lyckas bra med att berätta och inte egentligen ta ställning för nån, mot nån. Just detta gör honom till den stora regissör han är!
NEDERVETIL (Anmäl)   18/9 2013
Intressant film som behandlar krigets verkliga spörsmål under 1 världskriget. En av de bästa krigsfilmerna jag sett... känns verkligen äkta rakt igenom.
Lilla prinsen (Anmäl)   18/10 2012
Intressant att Rosi, som verkar det grövsta motsätta sig effektsökeri, försöker sig på krigsfilmen, i vilken effektsökande är mer accepterad än annars. Han lyckas sådär, men det är ganska "kul" att se en italienare göra en film om hur värdelösa strateger italienare varit i krig. Det är verkligen dråpligt, såsom i rustnings-scenen. Det fanns väl 2-3 scener som verkligen var träffsäkra, men mestadels var det mest italienare som skött på varandra och sådär lagom upphetsande krigssekvenser.
Tonti (Anmäl)   18/10 2012
Förutom 70-talsestetiken känns detta som en trovärdig skildring av skyttegravshelvetet under första världskriget och det finns flera skickligt gjorda scener. Ändå tycker jag liksom i alla Rosis filmer att det är ganska ojämnt och ibland utan finess. Men det är intressant att de flesta av hans filmer tycks dela en fragmentarisk form utan övertydlig dramaturgi. Bra.
The Jack (Anmäl)   18/10 2012
Gillar de proletära aspekterna, att karaktärerna är ganska anonyma och att den stundtals är ganska absurd. I övrigt tycker jag att Rosi är en ganska klumpig regissör som inte riktigt får det att funka.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ingen mans land