Ingen riktig finne

Originaltitel: Laulu koti-ikävästä
Regissör:Mika Ronkainen
Utgivningsår:2012

Om Ingen riktig finne:

En far och en son beger sig ut på en resa som utvecklas till en musikalisk färd in i känslor och minnen av den finska immigrationen till Sverige; historier om skam, brott, alkoholism och familjehemligheter.

Titel: No Mercy For The Rude
Regissör: Krzysztof Kieslowski
År: 1980
Film nr.: 22099
Talking Heads
Titel: Taxi till den mörka sidan
Originaltitel: Taxi to the Dark Side
Regissör: Alex Gibney
År: 2007
Taxi till den mörka sidan
Titel: Zero Days

Mika Ronkainen

Dokumentär, Musikal

Finnish Blood Swedish Heart

Finland, Sverige
Diskussioner om Ingen riktig finne  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ingen riktig finne (9 st)
kirjaston (Anmäl)   7/3 2014
Jag tycker att den var riktigt trist och tråkig. En massa gnäll om vad jobbigt det är att vara finländare. 40-åringar som gräver ned sig i barndomsminnen. Tratten och Finkel bättre... Gillar heller inte musiken...
WillyV (Anmäl)   13/1 2014
Starkt och stundtals rejält gripande, men sannolikt bara om du har kopplingar till ämnet och till Finland. Snyggt genomförd, även om orkestergreppet är "lånat" från Kaurismäki.
mylar (Anmäl)   11/1 2014
Visste inget om filmen innan jag började titta och det finskspråkiga fodralet gav inga ledtrådar. Halvvägs in säger jag till mitt (finska) filmsällskap att den känns väldigt autentisk, nästan som en dokumentär... Det är förstås ett riktigt bra betyg att jag tog den för en spelfilm, jag älskar känslan och stämningen i filmen och önskar bara att den varit lite längre och mer utvecklande.
Raimo_1985 (Anmäl)   9/12 2013
Fantastisk film även om man inte alls är halvfinne utan som det här fallet har rötterna i Skåne och Eskilstuna. Den går rakt in i hjärtat. Vemodigt om att känna att någonting fattas. Väldigt bra musik dessutom, särskilt Markus Fagerwall & Månskensorkestern.
Ranma (Anmäl)   29/11 2013
Så himla fin. Man måste nästan se denna om man är halvfinne. Den säger väldigt mycket, på ett väldigt enkelt sätt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ingen riktig finne