Ingenjör Andrées luftfärd

Originaltitel: Ingenjör Andrées luftfärd
Regissör:Jan Troell
Utgivningsår:1982

Om Ingenjör Andrées luftfärd:

I juli 1897 lyfte vätgasballongen örnen från Danskön på Spetsbergen. Ombord befann sig ingenjör Andre och hans medhjälpare Nils Strindberg och Knut Fraenkel. Färdens mål var Nordpolen. 33 år senare hittades resterna av expeditionens sista läger. Man fann kvarlämningarna av de tre männen, och dagböcker och filmer som kunde framkallas. Dessa dokument kunde bara delvis skingra mystiken kring expeditionens öde.

Titel: Kon-Tiki
Originaltitel: Wendy and Lucy
Regissör: Kelly Reichardt
År: 2008
Wendy och Lucy

Max von Sydow, Sverre Anker Ousdal, Göran Stangertz, Eva von Hanno, Charlotta Larsson, Clément Harari, Cornelis Vreeswijk, Jan-Olof Strandberg, Henric Holmberg, Mimi Pollak, Siv Ericks, Ulla Sjöblom, Knut Husebø, Peter Schildt, Ingvar Kjellson

Peter Fernandez, Klaus Rifbjerg, Georg Oddner, Ian Rakoff, Jan Troell

Drama, Äventyr, Biografi

Sverige, Västtyskland, Norge
Diskussioner om Ingenjör Andrées luftfärd  (1 diskussioner)
22/9 2011
Kommentarer om Ingenjör Andrées luftfärd (43 st)
goeran (Anmäl)   14/12 2017
Äntligen har jag sent omsider sett Jan Troells lysande drama Ingenjör Andrées luftfärd från 1982 byggd på Per Olof Sundmans roman med samma namn; Max von Sydow är helt lysande i rollen som S. A. Andrée. Fotot är underbart och scenografin är perfekt. Filmen finns nu utgiven i en fin bluray-utgåva som också innehåller kommentatorspår och diverse extramaterial.
teievinken (Anmäl)   8/10 2017
Jag kommer med en uppdatering drygt fem år efter mitt tidigare inlägg: DVD-släppet är inte långt borta. Enligt Bea Uusma har hon och Troell spela in kommentatorspår till den nya utgåvan.
MaxMackan (Anmäl)   26/12 2016
Lysande miljöer, kostym och skådespel från Sveriges filmelit både framför och bakom kameran gör det till något av det bästa eposen vårt lilla land skapat.
Premium (Anmäl)   2/1 2016
Herregud, hur kan en sån här fantastisk film bli bortglömd?! Den är en av de absolut bästa filmerna som någonsin gjorts. Betyg - STARK 4:a.
Björkman (Anmäl)   23/11 2014
Riktigt bra skildring av den misslyckade ballongresan med sikte på Nordpolen i en tid då Sveriges ära i kombination med en övertro på möjligheterna som fanns ledde till dårskap. Filmen är ambitiös och påkostad för att vara svensk. Känslan filmen igenom är dyster, även när Andrées optimism är som störst i början av filmen. En slags nordiskt vemod som är svårt att finna någon annanstans. Filmens största behållning är skådespelarprestationerna där framför allt Max von Sydow briljerar ordentligt. Mycket bra och trovärdig film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ingenjör Andrées luftfärd