Inglourious Basterds

Originaltitel: Inglourious Basterds
Regissör:Quentin Tarantino
Utgivningsår:2009

Om Inglourious Basterds:

Frankrike är ockuperat av nazisterna under andra världskriget, en grupp judisk-amerikanska soldater kända som The Basterds är speciellt utvalda för att sprida skräck genom Tredje riket med hjälp av skalpering och brutalt mördande.
Se filmen på iTunes

Regissör: Sam Peckinpah
År: 1977
Genre: Drama, Krig
Järnkorset

Brad Pitt, Christoph Waltz, Diane Krüger, Til Schweiger, Michael Fassbender, Mélanie Laurent, August Diehl, Daniel Brühl, Eli Roth, Mike Myers, Léa Seydoux, Martin Wuttke, Gedeon Burkhard, Sylvester Groth, Denis Ménochet, Jacky Ido, B J Novak, Samm Levine

Quentin Tarantino

Drama, Äventyr, Krig

USA, Tyskland

Recension Inglourious Basterds

- themovieguru sätter betyg 5 och skriver:
Det här är Tarantinos bästa film sedan "Pulp Fiction." Filmerna som han gjorde under 2000-talet var väldigt bra med vissa undantag. Den här filmen har allting som kännetecknar Tarantino; Makalös dialog, starka personporträtt, svart humor och väldigt brutalt våld. Fast i den här filmen visar han att han är briljant på att bygga upp stämning med väldigt enkla medel. Sen att han kan regissera sina skådespelare...

Recension av Inglourious Basterds - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Populärt och billigt
Diskussioner om Inglourious Basterds  (1 diskussioner)
Kommentarer om Inglourious Basterds (1086 st)
Qhorinhalfhand (Anmäl)   23/9 2018
Gillar hur den ser ut visuellt, skådespelet, manuset och tempot i filmen extremt mycket, men jag har lite svårt att förstå innebörden av vissa sekvenser i storyn. Överlag är den ändå fett bra, särskilt visuellt och stämningsmässigt.
labi (Anmäl)   28/7 2018
Femman är nära. Så jäkla rolig!
gaskammarvalse (Anmäl)   8/2 2018
Usel propaganda.
sodomiten (Anmäl)   19/1 2018
Cristoph Waltz får högsta betyg. En av Tarantinos bättre filmer.
Sarakin76 (Anmäl)   29/3 2017
Mesterlig historiefortelling og lysende skuespillerinnsatser for å ikke nevne musikken.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Inglourious Basterds
Se filmen