Inglourious Basterds

Originaltitel: Inglourious Basterds
Regissör:Quentin Tarantino
Utgivningsår:2009

Om Inglourious Basterds:

Frankrike är ockuperat av nazisterna under andra världskriget, en grupp judisk-amerikanska soldater kända som The Basterds är speciellt utvalda för att sprida skräck genom Tredje riket med hjälp av skalpering och brutalt mördande.
Se filmen på iTunes

Regissör: Sam Peckinpah
År: 1977
Genre: Drama, Krig
Järnkorset

Brad Pitt, Mike Myers, Til Schweiger, August Diehl, Daniel Brühl, Christoph Waltz, Eli Roth, Martin Wuttke, Gedeon Burkhard, Sylvester Groth, Denis Ménochet, Michael Fassbender, Mélanie Laurent, Jacky Ido, B J Novak, Samm Levine, Lea Seydoux, Diane Kruger

Quentin Tarantino

Drama, Äventyr, Krig

USA, Tyskland

Recension Inglourious Basterds

- AddeColciago sätter betyg 5 och skriver:
Efter att ha skrivit manuset i ungefär femton år har Tarantino äntligen fått filma sitt mästerverk, som han själv kallat det. Han har en poäng, för det här är verkligen Tarantino på topp. Den är sjuk, rå, brutal, rolig, skön och rent utav helt fantastisk. Jag älskar sådana här filmer som vet vad de vill. Filmen visar att i krig kan man inte lita på någon, för alla är smått galna. Brad Pitt säger i...

Recension av Inglourious Basterds - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Populärt och billigt
Diskussioner om Inglourious Basterds  (1 diskussioner)
Kommentarer om Inglourious Basterds (1088 st)
Zebulonm (Anmäl)   21:18 28/7
Bra men något mästerverk är den inte.
ledsenpirat (Anmäl)   17:11 13/7
Nja. Tarantino är en posör som gör fräcka filmer ibland. Denna blev mest en tramsig och onödigt våldsam kulissfilm. Som en barnfilm med våld. I princip ingen karaktär är trovärdig och sens moralen är obegriplig.
Qhorinhalfhand (Anmäl)   23/9 2018
Gillar hur den ser ut visuellt, skådespelet, manuset och tempot i filmen extremt mycket, men jag har lite svårt att förstå innebörden av vissa sekvenser i storyn. Överlag är den ändå fett bra, särskilt visuellt och stämningsmässigt.
labi (Anmäl)   28/7 2018
Femman är nära. Så jäkla rolig!
gaskammarvalse (Anmäl)   8/2 2018
Usel propaganda.