Jag är Ingrid

Originaltitel: Jag är Ingrid
Regissör:Stig Björkman
Utgivningsår:2015

Om Jag är Ingrid:

Sjufaldigt Oscarsnominerade och trefaldigt Oscarsbelönade Ingrid Bergman var en av Hollywoods gulderas starkast lysande stjärnor, med storslagna prestationer i klassiker som Casablanca (1942) och Höstsonaten (1978). 2015 skulle hon ha fyllt 100 år. Våren 2011 träffar regissören Stig Björkman Ingrid Bergmans dotter Isabella Rossellini på filmfestivalen i Berlin. Isabella föreslår att han ska "göra en film om mamma". Genom Isabella får Stig tillgång till en av filmhistoriens största skådespelerskor, och möjligheten att berätta Ingrid Bergmans historia med hennes egna ord och bilder. Resultatet är ett personligt och fängslande porträtt som avslöjar en kvinna med obestridlig viljestyrka, stor talang och en för sin tid radikal syn på karriär, moderskap och kärleksliv.

Titel: Ingmar Bergman - 3 dokumentärer om film, teater, Fårö och livet av Marie Nyreröd
Originaltitel: Ingmar Bergman - 3 dokumentärer om film, teater, Fårö och livet av Marie Nyreröd
Regissör: Marie Nyreröd

Stig Björkman, Dominika Daubenbüchel, Stina Gardell

Dokumentär

Ingrid Bergman in Her Own Words

Sverige
Diskussioner om Jag är Ingrid  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jag är Ingrid (31 st)
Rai (Anmäl)   22:52 27/2
Intressant film av en av mina favorit skådespelerskor genom tiderna !!!!
Sture Stenhög (Anmäl)   03:42 1/1
På många sätt är väl det här en ganska basic dokumentär, men den vill nog inte vara något annat heller, och den lyckas väldigt bra med det den gör. Vi får en bild av Ingrid Bergman som känns komplett och varken blir skönmålande eller fördömande. Att man lyckas så bra med detta beror antagligen mycket på goda förutsättningar i form av bakgrundsmaterial och intervjuer med barnen. Jag skulle tro att det här hade givit mig ännu mer ifall jag inte redan hade läst Ingrids självbiografi och därmed hade koll på hennes liv i stora drag. Utöver att vara en fantastisk skådespelare, så var hon en intressant människa som levde ett intressant liv, och alltså väl värd att fördjupa sig i. För den som uppskattar henne som skådespelare och vill veta mer om henne som person, så bör den här filmen vara perfekt
Fladvad (Anmäl)   28/1 2017
Fin dokumentär som visar upp en komplex och din bild av Ingrid och hennes liv
KyLLo (Anmäl)   21/1 2017
Man får definitivt en inblick i Ingrids liv och hur hon var som person. Här berättas om hennes inspelningar, resor, relationer och tankar i ett sammandrag. Bland annat ett klipp där Ingrid själv talar om för en reporter hur det är att vara hemmafru, vilket hon tydligen var en tid. Annars är det en berättelse om en viljestark person som blir rastlös av att gå i samma banor. Hon prioriterar sig själv men kan samtidigt känna stark empati för sina nära och kära när hon får tid över. Filmen tar även upp storgrälet med Ingmar Bergman och en orsak till grälet var nog att båda var kontrollmänniskor med stark vilja. Just att Ingrids dotter Isabella har bidragit till filmen tror jag spelar stor roll för att filmen känns så personlig och att man får komma så nära som personliga brev, familjefilmer och bilder i familjealbum. Trots att det är mycket text som förmedlas blir det inte som en föreläsning, utan liknar mer diktande. Jag har dock svårt att ta åt mig av det som Alicia Vikanders berättarröst säger och rösten går inte ihop med resten av filmen. Det partiet blir tyvärr lite som en godnattsaga. Musiken däremot, den förstärker verkligen känslor. Filmen är lång men känns inte riktigt så lång. Eftersom skaparna av filmen vill ta med så mycket som möjligt om henne blir det naturligt att "djupdykningarna" är hastiga (jag tror att det skulle bli annat om den hade handlat om enbart en liten del av hennes liv, som hennes familjeliv). Som resultat av det blir det en del tvära kast och många inblandade. Det kan därför vara lite knepigt med tidsuppfattningen och att hålla reda på vilka alla är. Jag kände att jag saknade lite upplysande text där. För att inte missa något av vikt gäller det att man är vaken hela tiden eller har möjlighet att spola tillbaka.
lekke (Anmäl)   5/1 2017
Lämnade mig märkligt oberörd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jag är Ingrid