Inkräktaren

Originaltitel: The Intruder
Regissör:Roger Corman
Utgivningsår:1961

Om Inkräktaren:

Adam Cramer anländer till en mindre stad i södra USA strax innan den första lagstadgade integrerade skoldagen. Han använder sin karisma för att piska upp rashatet och skyr inga medel för att nå sina mål.

William Shatner, Frank Maxwell, Beverly Lunsford, Robert Emhardt, Jeanne Cooper, Leo Gordon, Charles Barnes, Charles Beaumont, George Clayton Johnson

Charles Beaumont

Drama

I Hate Your Guts, Shame, The Stranger, Hetsaren

Diskussioner om Inkräktaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Inkräktaren (12 st)
Grillo (Anmäl)   30/7 2016
Småproblematisk i vår tid men om man betraktar den som det tidsdokument den är är den smått fantastisk. Lysande Shatner som får spela låtsashitler med bravur. Kanske säger nåt om hur man kunnat avvärja situationen vi har idag. Allt som behövs är att personkulten besegras? Cormans klart bästa film och står ut från den vanliga skräcken.
bryngel (Anmäl)   29/10 2014
Hygglig även efter en andra titt.
AlbinWesley (Anmäl)   31/3 2014
Hade detta gjorts i dag hade det funnits en rad stora problem, men med tanke på att filmen är över 50 år och från en helt annan tid, må jag säga att dessa försvinner. Istället är det fullkomligt lysande, greppet som används. Man kan göra närläsningar som nästan plågsamt väl får filmen att korrelera med vår samtid. Beklämmande bra. Visste ej att Corman gjort sånt här.
Gordyal (Anmäl)   31/10 2013
Hoppsan, Corman har något att säga, och gör det dessutom ganska bra. Lite slarvigt hopknuten säck, bara. (8+/15)
volvo_240 (Anmäl)   31/8 2011
Shatner är jävligt bra i denna. Såhär borde han spela i mer filmer. Undrar om det var en slump att de gav rashatuppviglaren det judiska namnet Cramer?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Inkräktaren