Inringad!

Originaltitel: This Gun For Hire
Regissör:Frank Tuttle
Utgivningsår:1942

Om Inringad!:

Lönnmördaren Raven utför ett mord som kommer att få politiska konsekvenser. När han blir lurad på betalningen bestämmer han sig för att hämnas gruvligt på sin uppdragsgivare. Det blir svårare än han tänkt sig - med polisen i hälarna. Men han får oväntad hjälp av en flicka vid namn Ellen. Filmen bygger på "A Gun For Sale" av Graham Greene.

Titel: Glasnyckeln
Regissör: H Bruce Humberstone
År: 1941
Genre: Mysterium, Film-Noir
En studie i brott

Robert Preston, Veronica Lake, Frank Ferguson, Olin Howland, Alan Ladd, Laird Cregar, Tully Marshall, Marc Lawrence (I), Pamela Blake, Roger Imhof

Albert Maltz, W R Burnett

Kriminalare, Thriller, Film-Noir

Med i listor: Döda män klär inte i rutigt
Diskussioner om Inringad!  (0 diskussioner)
Kommentarer om Inringad! (14 st)
Hypostas (Anmäl)   16/11 2015
Den bästa av de tre noir-filmer där Alan Ladd och Veronica Lake skapar film-magi tillsammans. Enligt min mening är This Gun For Hire en av de 10 bästa filmerna i hela noir-genren.
myslas (Anmäl)   11/10 2014
Helt ok noir men saknar det där lilla extra spänningsmomentet för att vara i topp av genren. Både Lake och Ladd är utmärkta i sina roller dock.
martin eden (Anmäl)   7/7 2014
[rek. 4] Ytterligare en fullträff!! Ladd är här mycket bra och likaså Lake. Fint manus efter förlaga av Graham "Den Tredje Mannen" Greene. Mycket bra!! 4.
Bomkia (Anmäl)   2/1 2013
Ladd är fan fantastisk, men själva historien tröttnade jag på efter halva filmen, noir-känslan försvann lite. 3+
Astrojacob (Anmäl)   5/10 2012
Ingen kanonfilm men skön noir o Lake o Ladd ljuvlig mix. Bra noir-Fyra, kort o gott.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Inringad!