Betyg idag: 1 128 Besökare idag: 6 668

Originaltitel: Inside Job
Regissör:Charles Ferguson
Utgivningsår:2010

Om Inside Job:

Filmen startar med fallet Island där girig, ansvarslös kortsiktighet satte en hel nations öde på spel. Därefter guidar oss filmens berättare, Matt Damon, genom den moderna kapitalismens historia, för att hamna i en ingående beskrivning av de senaste decenniernas avregleringar, som lett till en marknad där bland annat derivathandel dragit in både investmentbanker och försäkringsbolag i en spelekonomisk bubbla som under senare år fått till följd att 30 miljoner globalt, förlorat sina jobb.

Titel: The Corporation
År: 2008
Let's Make Money

Charles Ferguson, Chad Beck, Adam Bolt

Dokumentär

Diskussioner om Inside Job  (0 diskussioner)
Kommentarer om Inside Job (82 st)
Bomkia (Anmäl)   20:12 19/7
Gjort tätt inpå händelsen. Påtaglig. 4a.
Starkbröl (Anmäl)   12:15 6/6
En dokumentär tvilling till The Big Short. Mycket sevärd, om helt samvetslösa människor.
badpanda1606 (Anmäl)   21:34 19/5
Fascinerande och oerhört skrämmande. Väldigt anmärkningsvärt att så många inte vet vad f*n dem ska svara när det borde legat i deras intresse!
92axha10 (Anmäl)   11/9 2016
Väldigt intressant och insiktsfull dokumentär om bostadskrisen som ledde till global finanskris. Man blir både fachinerad och upprörd.
Captain Awesome (Anmäl)   11/3 2016
Nattsvart kapitalism. White-collar crime är djupt frustrerande. Anders Borg omnämns som the good guy, den du! Dokumentären förklarar väldigt tydligt varför ekonomiska kraschen uppstod och vilka som stod bakom katastrofen. Till slut också att vi inte lärt oss något av historien.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Inside Job
Se filmen