Insomnia

Originaltitel: Insomnia
Regissör:Christopher Nolan
Utgivningsår:2002

Om Insomnia:

Dormer, en polis från Seattle som med sin partner beger sig till ett öde Alaska för att utreda ett otäckt mord på en ung flicka. En listig mördare och en tragisk olycka försätter Dormer i en omöjlig situation. Under press och utan sömn, till slut vet han inte vad som är verklighet eller dröm...

Titel: Insomnia
Regissör: Stefan Ruzowitzky
År: 2012
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Deadfall

Al Pacino, Robin Williams, Hilary Swank, Maura Tierney, Martin Donovan (II), Jonathan Jackson, Nicky Katt, Jay Brazeau, Paul Dooley, Lorne Cardinal, Crystal Lowe, Katharine Isabelle

Hillary Seitz

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension Insomnia

- weng-weng sätter betyg 3 och skriver:
En småstad i ett kallt landskap med höga grönklädda kullar. En ung flicka hittas mördad, invirad i platssäckar. En FBI-agent kallas in för att hjälpa den lokala polisen att lösa fallet. Han talar med den mördade flickans pojkvän (som kör motorcykel) och hennes bästa kompis (som visar sig ha haft ett förhållande med pojkvännen). Utöver det spelar ett fickminne en viss roll. Känns det igen? Nej det...

Recension av Insomnia - Läs hela!

Diskussioner om Insomnia  (0 diskussioner)
Kommentarer om Insomnia (329 st)
Hompen (Anmäl)   19:45 23/8
Många stora namn här. Ändå är det Alaskas vidder och småsamhällen som man minns bäst. Handlingen försöker vara något nytt, men når inte riktigt fram. Det blir aldrig spännande. Ok att se, men inte så mycket mer. Bäst är inflygningen i början, snyggt foto. Och visst är skådespelarna bra, men någonstans så förloras gnistan. Kul ändå att se ett tidigt verk av Nolan.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
En skön thriller med ett storslaget och vackert Alaska som spelplan. Snyggt. Till vissa delar en ganska förutsägbar handling men här finns överaskningar också.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/11 2016
Hur sjutton hamnade Al Pacino, Robin Williams och Hilary Swank i den här värdelösa kalkonfilmen?!
AddeColciago (Anmäl)   31/10 2016
Kanske en krystad handling, men Nolan gör ändå den levande och använder naturen som en mäktig fond. Pacino som sömnlös är perfekt.
Rehn108 (Anmäl)   23/7 2016
Jag är så oerhört besviken. Lite grundar det sig i att jag ville se en mystisk Twin Peak:sk mordgåta, men istället fick en film om protagonistens inre demoner. Men även när jag funnit mig i detta var filmen kolossalt tråkig. Jag tycker inte att den höll ihop riktigt. De olika temana lirade inte med varandra. Och klippningen var stundom konstig. Det jag dock vill lyfta fram är miljön som är helt fantastisk! Både naturvyerna, de deppiga stadsvyerna och de grå, lantliga stugvyerna. Filmens setting är toppklass. Men själva handlingen däremot, nej tack.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Insomnia