Insomnia

Originaltitel: Insomnia
Regissör:Erik Skjoldbjærg
Utgivningsår:1997

Om Insomnia:

En svensk kriminalutredare anländer med sin partner till en stad i norra Norge för att hjälpa den lokala polisen lösa mordet på en ung flicka. Ytterligare ett mord begås och utredarna påbörjar en intensiv jakt.

Titel: Insomnia
Originaltitel: The Paper Chase
Regissör: James Bridges
År: 1973
Betygsjakten

Stellan Skarsgård, Maria Bonnevie, Sverre Anker Ousdal, Bjørn Floberg, Marianne O Ulrichsen, Gisken Armand

Erik Skjoldbjærg, Nikolaj Frobenius

Kriminalare, Thriller

Norge
Diskussioner om Insomnia  (0 diskussioner)
Kommentarer om Insomnia (65 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Lux Lisbon (Anmäl)   19/2 2015
Svag trea, tappade mot slutet.
BrutusBeefcake (Anmäl)   27/8 2014
Om man jämför med remaken så är Stellan bättre än Pacino, Stellans karaktär är intressantare samt svinigare (vilket är ett stort plus). Däremot så är Björn Floberg ljusår ifrån Williams. Tycker också att remaken låter sig gro bättre (den är ju iof 30 min längre också) vilket ger en bättre relation mellan parterna som jag tycker saknas lite i denna, det känns lite förhastat och därmed mer osannolikt scenario. På den positiva sidan så slipper vi att ledsagas med handen tättintill av regissören Skjoldbjaerg som vi är så vana vid att behöva i amerikanska filmer (inget undantag i Nolans version). Denna lyckas dock inte att få till en ordentlig mysteriekänsla och Alaska är en bättre plats för sådant än nord-norge, tyvärr. Denna filmen klarar inte att vinna över den amerikanska i slutändan, trots att den har många saker som är mycket bättre. (8+/15)
Anonymus (Anmäl)   6/1 2013
En av de mer säregna och atmosfäriska av nordiska thrillers. Skarsgård är lysande med sitt psykopartiska och uttryckslösa men under ytan mycket desperata förande. Intressant att det helt slutar handla om rätt och fel utan istället kretsar kring Skarsgårds mardrömslika tillvaro där han mer och mer tappar greppet. Intressanta kameravinklar, fängslande dialoger och en genuint obehaglig atmosfär. Lite som om bergman skulle ha gjort Beck.
AlbinWesley (Anmäl)   12/2 2012
Det kunde ha varit jättebra men Skarsgård gör inte sin bästa roll och flera av de övriga skådespelarna är ganska taffliga. I övrigt känns filmen bara identitetslös på nåt sätt. Det känns som att det saknas en god auteur som kunnat sätta en kul prägel på den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Insomnia