Interstellar

Originaltitel: Interstellar
Regissör:Christopher Nolan
Utgivningsår:2014

Om Interstellar:

I en nära framtid när jorden är på väg att dö upptäcks en mystisk spricka i rumtiden som öppnar möjligheter för människan att undersöka nya platser att överleva på. Den före detta NASA-ingenjören och skickliga piloten Cooper, numera jordbrukare som de flesta andra, tvingas lämna sina barn bakom sig när det visar sig att han är bäst lämpad att leda uppdraget ut i det okända.

Titel: År 2001 – ett rymdäventyr
Regissör: Sebastián Cordero
År: 2013
Genre: Thriller, Science Fiction
Europa Report

Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Michael Caine, Jessica Chastain, Wes Bentley, David Gyasi, Casey Affleck, Mackenzie Foy, Timothée Chalamet, John Lithgow, Matt Damon, Topher Grace, Ellen Burstyn, Leah Cairns, Bill Irwin (röst), Josh Stewart (röst)

Jonathan Nolan, Christopher Nolan

Drama, Äventyr, Science Fiction

USA, Storbritannien

Recension Interstellar

- saggesaliv sätter betyg 4 och skriver:
I den nära framtiden har jorden påbörjat sin utrotning av den mänskliga rasen. Skördarna äts upp av av skadedjur, så det lider kraftig matbrist på jorden. Dessa små skadedjur lever även på kväve, vilket gör att de i princip äter upp de 20% syre som finns på jorden. Det är en ond cirkel, det finns egentligen ingen annan väg ut än att hitta en ny planet att bosätta den mänskliga rasen på. Christopher...

Recension av Interstellar - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om Interstellar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Interstellar (376 st)
wemett (Anmäl)   15:49 17/3
Faller alltid för rymdfilmer!
Ranma (Anmäl)   21:30 5/3
Jag gillar den mycket. Hade blivit en 5:a om det inte var för att den, trots sin längd, hastar igenom vissa bitar lite för snabbt. Man vill ju veta alla detaljer!
gjoob (Anmäl)   24/11 2018
Intressant med en film som inte spär på gamla scifi-klyschor, utan försöker göra något eget, med utgång från vetenskapen. Trots brister lite varstans, inte minst i karaktärernas psykologi, är jag väldigt svag för denna film och tycker tvärtemot många här att slutet var det bästa i hela filmen. Idén om rumtid och, tycker jag ännu mer intressant, den existentiella filosofin bakom den, är ju vad som gör hela filmen och placerar den i en kategori utanför alla andra scifi-filmer som åtminstone jag känner till.
Qhorinhalfhand (Anmäl)   17/11 2018
Älskar denna film och betraktar den i sin helhet som ett mästerverk, trots att slutet känns slarvigt skrivet. Vanligtvis räcker det för att en film inte ska nå toppbetyg men i det här fallet är det så pass välskrivna karaktärer, bra skådespeleri och stämningsfull atmosfär att det tar filmen till skyarna. Magisk film.
Bomkia (Anmäl)   9/9 2018
Nolans filmer är alltid värda att se. Intressanta idéer, bra skådespelare och fina effekter. Trots längden blir den aldrig seg. 4+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Interstellar
Se filmen