Interstellar

Originaltitel: Interstellar
Regissör:Christopher Nolan
Utgivningsår:2014

Om Interstellar:

I en nära framtid när jorden är på väg att dö upptäcks en mystisk spricka i rumtiden som öppnar möjligheter för människan att undersöka nya platser att överleva på. Den före detta NASA-ingenjören och skickliga piloten Cooper, numera jordbrukare som de flesta andra, tvingas lämna sina barn bakom sig när det visar sig att han är bäst lämpad att leda uppdraget ut i det okända.

Titel: År 2001 – ett rymdäventyr
Regissör: Sebastián Cordero
År: 2013
Genre: Thriller, Science Fiction
Europa Report

Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Michael Caine, Jessica Chastain, Wes Bentley, David Gyasi, Casey Affleck, Mackenzie Foy, Timothée Chalamet, John Lithgow, Matt Damon, Topher Grace, Ellen Burstyn, Leah Cairns, Bill Irwin (röst), Josh Stewart (röst)

Jonathan Nolan, Christopher Nolan

Drama, Äventyr, Science Fiction

USA, Storbritannien

Recension Interstellar

- Mat1az sätter betyg 5 och skriver:
Interstellar – ett rymdäventyr i gigantiska proportioner. Här böjs både tid och rum för att rädda mänskligheten i en hopplös framtid. Matthew McConaughey spelar familjefadern Cooper, en före detta ingenjör som motvilligt sadlat om till bonde. Jordbruket har blivit viktigare än någonsin sedan mjöldagg utplånat mesta delen av basfödorna. Och ingenjörer kan inte föda människor. Med jordens resurser...

Recension av Interstellar - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om Interstellar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Interstellar (377 st)
Kayuzuzu (Anmäl)   20:29 6/4
Skulle ha gjort sig bättre som TV-serie. Stressar igenom bitar vilket gjorde att jag missade vissa detaljer som skulle gjort slutet mer storslaget för mig.
wemett (Anmäl)   15:49 17/3
Faller alltid för rymdfilmer!
Ranma (Anmäl)   21:30 5/3
Jag gillar den mycket. Hade blivit en 5:a om det inte var för att den, trots sin längd, hastar igenom vissa bitar lite för snabbt. Man vill ju veta alla detaljer!
gjoob (Anmäl)   24/11 2018
Intressant med en film som inte spär på gamla scifi-klyschor, utan försöker göra något eget, med utgång från vetenskapen. Trots brister lite varstans, inte minst i karaktärernas psykologi, är jag väldigt svag för denna film och tycker tvärtemot många här att slutet var det bästa i hela filmen. Idén om rumtid och, tycker jag ännu mer intressant, den existentiella filosofin bakom den, är ju vad som gör hela filmen och placerar den i en kategori utanför alla andra scifi-filmer som åtminstone jag känner till.
Qhorinhalfhand (Anmäl)   17/11 2018
Älskar denna film och betraktar den i sin helhet som ett mästerverk, trots att slutet känns slarvigt skrivet. Vanligtvis räcker det för att en film inte ska nå toppbetyg men i det här fallet är det så pass välskrivna karaktärer, bra skådespeleri och stämningsfull atmosfär att det tar filmen till skyarna. Magisk film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Interstellar
Se filmen