Ip Man

Originaltitel: Yip Man
Regissör:Wilson Yip
Utgivningsår:2008

Om Ip Man:

Historien om mästaren Yip Man som först lärde ut Wing Chun till allmänheten och som lärde upp Bruce Lee.
Se filmen på Netflix

Regissör: Yuen Woo-ping
År: 1982
Genre: Action
Legend of a Fighter

Donnie Yen, Simon Yam, Lynn Hung, Fan Siu-wong, Lam Ka-tung, Hiroyuki Ikeuchi, Xing Yu, Wong You-nam, Chen Zhi-hui, Tenma Shibuya, To Yu-hang, Li Ze, Calvin Cheng Ka-sing

Edmond Wong

Drama, Action, Biografi

Ye Wen

Hongkong

Recension Ip Man

- soderbaum sätter betyg 5 och skriver:
Enligt min mening en av Kinas största skådespelare och en av världens mest framstående kampsportsutövare på film, Donnie Yen, karaktäriserar kung fu legenden Ip Man i detta snygga och mycket välkoreograferade drama. Filmen Ip Man skildrar ett Kina på 30-talet som plågas hårt av det andra Sino-Japanska kriget som pågår för fullt och kostar många människor sina hem, sina tillgångar och även sina liv....

Recension av Ip Man - Läs hela!

Diskussioner om Ip Man  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ip Man (120 st)
haajen (Anmäl)   5/12 2017
Till en början är den rätt katastrofal men sedan växer den och bjuder på superba fights, mycket underhållande!
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Bomkia (Anmäl)   23/3 2017
Skådespeleriet och storyn är inte särskilt vettigt, men fighterna är förvånansvärt underhållande. 3+
Körsbär (Anmäl)   7/12 2016
Denna film gick så långt över mina förväntningar att jag gladeligen sätter en fyra :)
Solidus (Anmäl)   29/9 2016
Få saker slår en riktigt underhållande kampsport-rulle, men tyvärr blir aldrig "Ip Man" så bra som jag önskar. Skådespelet och kampsportssekvenserna är på en stabil nivå och den smärta som motståndarna får känna när Herr Man delar ut sina sparkar ekar ut till mig som tittare (vilket är ett gott betyg). Problemet med filmen är att den inte lyckas sticka ut. Filmer som "The Raid 2" eller valfri produktion med Jackie får mig att häpna av beundran över hur snyggt utfört actionsekvenserna är. "Ip Man" lyckas tyvärr inte med det. Med det sagt ska det säga att det är en riktigt bra koreografi, men filmen missar att greppa mig. Dessutom är det ett minus med en huvudperson som är tråkigt perfekt. Endast Bond kommer undan med det.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ip Man