Ivans barndom

Originaltitel: Ivanovo detstvo
Regissör:Andrej Tarkovskij
Utgivningsår:1962

Om Ivans barndom:

Den 12-årige Ivan arbetar som spion på östfronten. Tack vare sin storlek kan han smyga bakom tyskarnas linjer vilket gör honom värdefull. Själv drömmar han om sin mor.

Titel: Gå och se ...
År: 1959
Genre: Drama, Romantik, Krig
Film nr.: 20166
Ballad om en soldat

Valentin Zubkov, Jevgenij Zjarikov, Nikolaj Burljajev, Nikolaj Grinko, Valentina Malyavina

Andrej Konchalovskij, Michail Papava, Vladimir Bogomolov, Andrej Tarkovskij

Drama, Krig

Sovjetunionen
Med i listor: 60-tal Top 50, Guldlejon i Venedig, Krig Top 50
Diskussioner om Ivans barndom  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ivans barndom (87 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
mylar (Anmäl)   2/10 2015
Tänk om någon hade kombinerat Tarkovskijs estetiska sinne med en duktig författare. Det skulle ha blivit fantastiska filmer. Det här är hoppigt och förvirrande för hjärnan, men väldigt njutbart för ögat. Jag förstår inte varför någon i filmen gör det de gör, men det är kanske inte meningen heller. Det här är säkert också en film för de poetiskt lagda.
Punkliv (Anmäl)   14/9 2015
Rekommenderad femma. Snygg som få, men tyvärr är den lika tråkig som den är snygg... Ivan är dessutom en jobbig och lillgammal unge. Visuellt är den en solklar femma och något av det vackraste som någonsin fångats på film - men när en film är ett sömnpiller starkare än någon bensodiazepin kan jag inte ge ett högre betyg än två av fem.
Dutch (Anmäl)   6/9 2015
Vacker men tråkig
lilebroer (Anmäl)   10/6 2015
Ivan's barndom är en av de mest vackra och välfotade filmer som jag någonsin upplevt. Det sägs att de kunde repetera upp till två dagar för att få till den perfekta scenlösningen. Ett arbete som man verkligen ser resultatet av. Detta tillsammans med ytterst tilltalande miljöer gör att filmen blir oerhört spännande att följa, i alla fall visuellt. Och om jag får erkänna så är det faktiskt min stora dragningskraft i Ivan's barndom då själva berättelsen känns rätt så alldaglig. Jag tror att detta är ett oerhört bra första steg in i Tarkovskiy's värld och ett måste för alla fotointresserade. (LÄS MER PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/06/ivanovo-detstvo-ivans-childhood-1962.html)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ivans barndom