Jag - en kvinna

Originaltitel: Jag - en kvinna
Regissör:Mac Ahlberg
Utgivningsår:1965

Om Jag - en kvinna:

Siv Holm bor i Köpenhamn med sina djupt religiösa föräldrar, som envisas med att dra med henne till musikaftnar med Frälsningsarmén. Musik och halleluja är nog bra, men Siv vill göka. Hon är tillsammans med Sven, som dock vägrar doppa den innan de gift sig, och vackra Siv kan bara inte hålla sig. På sjukhuset där hon jobbar som sköterska ligger antikvitetshandlaren Heinz och pimplar vin. Uttråkad som han är, stöter han hejdlöst på Siv, som gärna flörtar tillbaka, trött på sin träbock till pojkvän. Snart mister Sivan sin oskuld, och sen går det av bara farten. Hon gökar runt med alla snygga karlar hon hittar, och alla faller de för henne. Men hon bara skrattar åt deras förälskelser och - sedermera - frierier . Hon vill ju bara göka och ha det gött! Filmen blev en stor succé och fick flera uppföljare och kopior.

Essy Persson, Tove Maës, Erik Hell, Preben Kørning, Preben Mahrt, Bengt Brunskog, Frankie Steel, Ebba With, Wandy Tworek

Peer Guldbrandsen, Agnethe Thomsen

Drama

Sverige, Danmark
Diskussioner om Jag - en kvinna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jag - en kvinna (2 st)
jlam (Anmäl)   26/8 2017
Det var ju också en handlingsbeskrivning...Amatörmanus som står och stampar och rätt tam även som mjukporr, men den där Essy Persson hade ju en utstrålning som borde gett henne chansen till storverk på duken (inte bara kroppsligt). Kunde inte Bergman plockat upp henne?
djonipony (Anmäl)   14/12 2006
en dansk bergmanfilm me lite bröst o hysterisk ljussättning, dvs totalt värdelös.