Jag - ett monster

Originaltitel: Countess Dracula
Regissör:Peter Sasdy
Utgivningsår:1971

Om Jag - ett monster:

Hammer Horror-film. Elizabeth Bathory återfår sin ungdom med hjälp av blod från oskulder.

Titel: Demons of the Mind
Originaltitel: Demons of the Mind
Regissör: Peter Sykes
År: 1972
Genre: Thriller, Skräck
Demons of the Mind

Lesley-Anne Down, Nigel Green, Ingrid Pitt, Maurice Denham, Sandor Eles, Nike Arrighi, Susan Brodrick, Andrea Lawrence

Valentine Penrose, Alexander Paal, Peter Sasdy, Gabriel Ronap, Jeremy Paul

Skräck

Storbritannien
Med i listor: Elizabeth Bathory, Hammer, Hammers vampyrfilmer
Diskussioner om Jag - ett monster  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jag - ett monster (10 st)
Ondskapt (Anmäl)   17/8 2014
För att vara en sjuttitalare är det inte så fartfyllt och tokigt som Hammer brukar få till det, men visst är det bra fortfarande. Det finns ett anslag av melankoli här som jag tycker Hammer fick till väl i vissa av sina filmer (främst de kring denna period) som gör det till mer än bara snygg yta där Ingrid Pitt visar sina behag. Inte Hammers starkaste film, men likväl en film som levererar vad man vill ha.
Gordyal (Anmäl)   8/10 2013
Ännu en tråkig Hammer-film, denna gång förklädd till kostymdrama och med mer tuttar än vanligt. (5+/15)
Kurganen (Anmäl)   3/12 2009
Den engelska titeln är missvisande och kanske tänkt som ett medel att locka Dracula-fantaster att se filmen men det har mycket lite med denna legendariske blodsugare att göra. Hammer Horror är det bästa jag vet, därmed inte sagt att deras filmer alltid är de bästa man kan se. Det är lite taffligt, stundtals för pretentiöst för deras eget bästa och ibland överdramatiskt men fan, det är så trivsamt och underhållande. Den här rullen är inget undantag. Historien om Elisabeth Bathory har man ju hört förut men Hammer gör ett tappert försök att tolka händelseförloppet och de lyckas mycket bra ändå. Ingrid Pitt är bra som desperat och åldersnojande (hur o-skräckigt det än låter) änka på jakt efter ungt blod att vaska av sig åren i. Och miljöerna! Ge dig! De är som alltid underbara att beskåda. Trevlig film som inte riktigt når upp till en 4:a men väl ett Med beröm godkänt, dvs 3+.
schramm (Anmäl)   5/12 2008
"Kul" svensk titel. Kändes mest som ett meningslöst drama med lite blod och bröst i. Kul sidohistoria med dottern som inte leder någonstans. alls.
idd (Anmäl)   7/12 2006
en av hammers sämre rullar (men självklart en bra film jämfört med mkt annat) som inte känns så speciell på nåt sätt.. vacker å stämningsfull men glöms fort bort av nån anledning..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jag - ett monster