Jag är en förrymd kedjefånge

Originaltitel: I Am a Fugitive from a Chain Gang
Regissör:Mervyn LeRoy
Utgivningsår:1932

Om Jag är en förrymd kedjefånge:

Ett hårt, blekt och kompromisslöst porträtt av mänskligt lidande och orättvisa orsakat av ett fruktansvärt straffsystem som användes i Amerika efter första världskriget. När James Allen kommer tillbaka från kriget blir han oskyldigt misstänkt för ett rån och dömd till 10 års arbete tillsammans med andra hopkedjade straffångar.

Titel: Man lever bara en gång
Originaltitel: You Only Live Once
Originaltitel: Cool Hand Luke
Regissör: Stuart Rosenberg
År: 1967
Rebell i bojor
Titel: De gjorde mig till brottsling
Originaltitel: They Made Me a Criminal
Regissör: Busby Berkeley
År: 1939
Genre: Drama, Kriminalare
De gjorde mig till brottsling
Titel: Fétiche
Originaltitel: Fétiche
Regissör: Wladyslaw Starewicz
År: 1934
Genre: Stumfilm
Film nr.: 19433
Fétiche

Paul Muni, Glenda Farrell, Helen Vinson, Noel Francis, Preston Foster, Allen Jenkins, Edward Ellis, David Landau, Hale Hamilton, Sally Blane, Louise Carter

Howard J Green, Brown Holmes, Sheridan Gibney

Drama, Kriminalare, Thriller

Diskussioner om Jag är en förrymd kedjefånge  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jag är en förrymd kedjefånge (34 st)
KimEkberg (Anmäl)   12:17 29/4
ja, en mycket stark skildring av macho-fachistoidt maktmissbruk som går igen i många civilizationer. Paul Muni gör en oefterhärmlig insats raktigenom, i en seriös film med bra patos och en streberhistoria där SPOILER ALERT samhället faktiskt hindrar framgångssagan från att sluta med guld och gröna ängar.
Tonti (Anmäl)   11:15 29/4
Ett av de starkaste sluten i amerikansk filmhistoria. Och det innan går knappast av för hackor heller. Man känner tyngden av kedjorna.
mattarello (Anmäl)   27/6 2017
Jag gillar den här filmen. Den är koncentrerad och hård i sin samhällskritik. Tidens gång tycker jag inte rår på den.
Ful_fisk (Anmäl)   10/9 2016
Grym och dyster historia med kraftfull samhällskritik och bra skådespeleri. Närgånget och realistiskt, och känslosamt. Inte dumt alls! Bra film, helt enkelt!
Krille80 (Anmäl)   7/1 2015
En riktigt bra film som levererar, fascinerar och intresserar. Filmen har något att säga om sin tid men lyckas samtidigt fungera och hålla väl även idag. Sedan är Paul Muni fantastisk och mot slutet får man något av en helt underbart biljakt som slår det mesta. Härligt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jag är en förrymd kedjefånge