Jag är en förrymd kedjefånge

Originaltitel: I Am a Fugitive from a Chain Gang
Regissör:Mervyn LeRoy
Utgivningsår:1932

Om Jag är en förrymd kedjefånge:

Ett hårt, blekt och kompromisslöst porträtt av mänskligt lidande och orättvisa orsakat av ett fruktansvärt straffsystem som användes i Amerika efter första världskriget. När James Allen kommer tillbaka från kriget blir han oskyldigt misstänkt för ett rån och dömd till 10 års arbete tillsammans med andra hopkedjade straffångar.

Titel: Rebell i bojor
Originaltitel: Cool Hand Luke
Regissör: Stuart Rosenberg
År: 1967
Rebell i bojor
Titel: Man lever bara en gång
Originaltitel: You Only Live Once
Originaltitel: 20,000 Years in Sing Sing
Regissör: Michael Curtiz
År: 1932
20.000 år i Sing Sing
Titel: De gjorde mig till brottsling
Originaltitel: They Made Me a Criminal
Regissör: Busby Berkeley
År: 1939
Genre: Drama, Kriminalare
De gjorde mig till brottsling
Titel: Fétiche
Originaltitel: Fétiche
Regissör: Wladyslaw Starewicz
År: 1934
Genre: Stumfilm
Film nr.: 19433
Fétiche

Paul Muni, Glenda Farrell, Helen Vinson, Noel Francis, Preston Foster, Allen Jenkins, Edward Ellis, David Landau, Hale Hamilton, Sally Blane, Louise Carter

Howard J Green, Brown Holmes, Sheridan Gibney

Drama, Kriminalare, Thriller

Med i listor: 30-tal Top 50
Diskussioner om Jag är en förrymd kedjefånge  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jag är en förrymd kedjefånge (32 st)
mattarello (Anmäl)   27/6 2017
Jag gillar den här filmen. Den är koncentrerad och hård i sin samhällskritik. Tidens gång tycker jag inte rår på den.
Ful_fisk (Anmäl)   10/9 2016
Grym och dyster historia med kraftfull samhällskritik och bra skådespeleri. Närgånget och realistiskt, och känslosamt. Inte dumt alls! Bra film, helt enkelt!
Krille80 (Anmäl)   7/1 2015
En riktigt bra film som levererar, fascinerar och intresserar. Filmen har något att säga om sin tid men lyckas samtidigt fungera och hålla väl även idag. Sedan är Paul Muni fantastisk och mot slutet får man något av en helt underbart biljakt som slår det mesta. Härligt.
foppa99 (Anmäl)   30/10 2014
Hade gärna fått va 1h längre. Galet bra story. O slutet=mmmmm
ClintanTheKing (Anmäl)   7/1 2014
En otroligt bra film helt enkelt. 30-talets bästa utan tvekan och man ser tydligt att denna fängelserulle har givit inspiration till flera storfilmer som komma skulle på 60- och 70-talet bl. a. Känns som den var före sin tid också. Paul Muni är utmärkt och filmen skildrar helvetet bakom galler på ett alldeles förträffligt sätt. Jag är glad för detta är första femman jag sätter på länge och det finns inga anledningar till att inte göra det.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jag är en förrymd kedjefånge