Jakten

Originaltitel: Jagten
Regissör:Thomas Vinterberg
Utgivningsår:2012

Om Jakten:

Lucas håller på att återhämta sig från sin skilsmässa. Han har nytt arbete på den lokala förskolan, ny flickvän och julbesök av sonen Marcus. Men julstämningen infinner sig aldrig. Med en påhittad anklagelse beskyller femåriga Klara honom för övergrepp. Förskolan är i chock, misstron sprider sig och hatet mot Lucas fortplantar sig i byn. Hastigt börjar det lilla samhället att falla sönder.

Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Anklaget
Regissör: Jacob Thuesen
År: 2005
Accused

Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstrøm, Susse Wold, Anne Louise Hassing, Lars Ranthe, Alexandra Rapaport, Sebastian Bull Sarning, Steen Ordell Guldbrand Jensen, Daniel Engstrup, Troels Thorsen, Søren Rønholt

Thomas Vinterberg, Tobias Lindholm

Drama

The Hunt

Danmark, Sverige

Recension Jakten

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Jag har sett en och annan dansk film nu och danskarna är faktiskt väldigt duktiga på att göra allvarliga filmer. Faktum är att "Jakten" från 2012 är en av de absolut bästa danska filmerna som någonsin gjorts, åtminstone i min mening. Den blev Oscarsnominerad i kategorin "Bästa utländska film" men vann tyvärr inte - men däremot har den tilldelats hela 36 andra priser och det är ju inte så dåligt. ...

Recension av Jakten - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Populärt och billigt, Sverige Topp 50
Diskussioner om Jakten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jakten (253 st)
Rele (Anmäl)   1/12 2018
En väldigt bra film. Den visar omgivningens reaktioner när någon pekas ut som pedofil utan bevis och rättegång. Jag ger en stark fyra.
Rai (Anmäl)   11/3 2018
Tillhör inte mina favoriter.. Stör mig så mycket på Mads Mikkelsen!!!
Jamesa (Anmäl)   4/3 2018
Bra och välspelad stark film, 4,0 i betyg till danskarna.
Enaselin (Anmäl)   28/11 2017
Egentligen orättvist att ge den en 3:a eftersom det är en väldigt bra film - fantastiskt skådespel och mycket tolkningsmöjligheter trots att det är en intressant handling. Men jag betygsätter filmer efter hur min upplevelse av dom är och denna film gav mig bara ångest.
sirkurt (Anmäl)   30/7 2017
Välspelad och gripande film men ganska förutsägbar handling.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jakten