Betyg idag: 1 117 Besökare idag: 4 252

Jakten på den försvunna skatten

Originaltitel: Raiders of the Lost Ark
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1981

Om Jakten på den försvunna skatten:

Året är 1936. Äventyraren och arkeologen Indiana Jones får i uppdrag att finna den sägenomspunna arken - en guldöverdragen kista - med resterna av stentavlorna med de tio budorden. Hitler har skickat sina hejdukar efter skatten, och det blir en våldsam kapplöpning där de halsbrytande äventyren avlöser varandra.

Titel: Indiana Jones och det sista korståget
Originaltitel: Indiana Jones and the Last Crusade
År: 1989
Genre: Action, Äventyr
Indiana Jones och det sista korståget
Titel: Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Originaltitel: Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
År: 2008
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Titel: Indiana Jones och de fördömdas tempel
Originaltitel: Indiana Jones and the Temple of Doom
År: 1984
Genre: Action, Äventyr
Indiana Jones och de fördömdas tempel
Titel: Mumien
Regissör: Jonathan Frakes
År: 2006
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
The Librarian: Return to King Solomon's Mines

Harrison Ford, Karen Allen, Paul Freeman, Ronald Lacey, John Rhys-Davies, Denholm Elliott, Alfred Molina, Wolf Kahler, Anthony Higgins, Vic Tablian, Don Fellows, William Hootkins

Lawrence Kasdan

Action, Äventyr

Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten, Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

Recension Jakten på den försvunna skatten

- BeforeYouDie sätter betyg 5 och skriver:
Det här är första delen av en trilogi om Indiana Jones, arkeologen och universitetsprofessorn, som alltid har en piska till hands. Det är ett härligt äventyr som aldrig tycks ta slut. Med vilda bilfighter, sprängda flygplan och fällor i väggarna tycks Indy alltid ha ett sätt att komma undan och trots att det ibland kan kännas ologiskt så är det här en film man ska ta med en nypa salt. Man njuter av...

Recension av Jakten på den försvunna skatten - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 80-tal Top 50, Action Top 50, Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2000
Diskussioner om Jakten på den försvunna skatten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jakten på den försvunna skatten (609 st)
Pi-R (Anmäl)   20:49 23/9
Femman är (faktiskt?) inte långt borta. Det är på väldigt många sätt den perfekta matinéfilmen; snyggt, rappt, kul, läckra effekter, fantastisk soundtrack, och en nazistapa. Dessutom synnerligen välcastat, och Ford gör en av sitt livs bästa rollprestationer. Indianas plats i populärkulturen är välförtjänt. Jag stör mig, med ett par undantag, inte nämnvärt på köns- och etnicitetsstereotyper, och manuset är på det hela taget riktigt, riktigt välskrivet.Mitt största problem med filmen – och det som gör att jag trots allt inte på allvar funderar på en femma – är att den lättviktiga dialogen och humorn rimmar illa med det faktiskt ganska grova våldet. Inte så att jag har problem med varken filmvåld eller lite trams, men att Indianahelt utan skrupler skjuter ihjäl folk på öppen gata och kallt ser på när en man hackas till bitar i en flygplanspropeller i ena stunden, för att man kort där på ska skrocka åt en nazistapa eller pastellaktiga superskurkar... det föranleder en liten, men likväl tydlig, spricka i helhetsintrycket, vad mig beträffar.
Raimo_1985 (Anmäl)   23:12 21/7
Andra titten! Bra film, och framförallt väldigt rolig!
KyLLo (Anmäl)   14:51 17/7
Indiana Jones, Mumien och Librarian har aldrig funkat för mig.
Johan2006 (Anmäl)   29/12 2017
Inte bra. Tråkigt och dumt manus. Men snyggt förstås. Harrison Ford är snyggast av alla. Jag inser när jag ser filmen att jag egentligen alltid har hatat matinéfilmer. De är snygga men allt känns teatraliskt och oäkta. Männen är tuffa men utan personlighet i övrigt. Idén till fimen är kul (äventyrslysten arkeolog som reser runt världen) men det håller inte. Star Wars är så mycket bättre för att det har fokus på relationer karaktärerna emellan och karaktärsutveckling inom dem.
Jaganatha (Anmäl)   9/4 2017
Bortsett från Harrison Fords befriande distans till huvudrollens svårfrånkomliga osannolikhet har jag svårt att se vad som var så bra med de här filmerna om Indiana Jones. De visades ofta på tv en gång i tiden, men inte lika mycket nu längre. Kanske är det för att de exotiserar i princip alla icke-amerikaner på ett rätt nedlåtande sätt. Då menar jag inte bara typ araber, utan även tyskar och fransmän.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jakten på den försvunna skatten