Regissör:Cary Joji Fukunaga
Utgivningsår:2011
Antal betyg:1984 betyg

Om Jane Eyre:

Efter att ha förlorat sina föräldrar tvingas Jane Eyre bo hos sina kärlekslösa släktingar där hon till slut blir utkastad och hamnar på en välgörenhetsskola för föräldralösa barn. När Jane efter många år kan lämna skolan söker hon anställning som guvernant hos den gåtfulle Mr. Rochester på hans egendom Thornfield Hall. Baserad på romanen "Jane Eyre" av Charlotte Brontë från år 1847.

Titel: Stolthet och fördom
År: 1995
Förnuft och känsla
Titel: Jane Eyre
Originaltitel: Jane Eyre
Regissör: Robert Young (III)
År: 1997
Originaltitel: Becoming Jane
Regissör: Julian Jarrold
År: 2007
En ung Jane Austen

Mia Wasikowska, Michael Fassbender, Jamie Bell, Judi Dench, Sally Hawkins, Tamzin Merchant, Simon McBurney, Imogen Poots, Sophie Ward, Jayne Wisener, Amelia Clarkson, Romy Settbon Moore, Freya Park, Harry Lloyd, Valentina Cervi, Holliday Grainger

Moira Buffini

Drama, Romantik

Storbritannien, USA

Recension Jane Eyre

- blue velvet sätter betyg 4 och skriver:
Jane Erye(Mia Wasikowska) är en ung kvinna vars barndom kantats av traumatiska händelser från föräldrarnas allt för tidiga bortgång till det skräckbetonade barnhemmet. När hon så kommit till vuxen ålder beslutar hon sig för att ge sig ut i den fria världen för att söka jobb som guvernant och hamnar hos den dystre och mystiske Mr. Rochester (Michael Fassbender). Efter en tids vistelse hos denne mystiske...

Recension av Jane Eyre - Läs hela!

Diskussioner om Jane Eyre  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jane Eyre (127 st)
Barneyk (Anmäl)   11:42 22/5
Börjar riktigt riktigt bra men romansen lyckas aldrig fånga mina känslor så andra halvan faller därmed platt. Många saker som stressas också och gör att känslan tappas för mig. Synd, för det är mycket som är otroligt bra, den är snygg och Wasikowska är jättebra i huvudrollen. Så ganska slät men väldigt stabil trea. Börjar dock som så mycket mer!
Iamsam (Anmäl)   6/11 2018
Självklart kan de inte hinna få med allt från boken, men jag tycker de har valt helt rätt saker att fokusera på. Den är vackert filmad, vissa platser var läskigt likt hur jag tänkte mig dem i boken. Sen är den så intensivt känslosam stundtals att jag får gåshud. Wasikowska är okej i rollen, men Michael Fassbender tycker jag är som gjord för att spela Mr Rochester. Över förväntan.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
-Hedda- (Anmäl)   19/6 2016
Sedd för andra gången höjs trean till en fyra. Filmen lyckas förmedla Brontës berättelse (utan jämförelse med tidigare filmversioner). Förutom det visuellt enastående fotot i varje filmruta porträtteras karaktärerna på ett oerhört vackert sätt. Finstämmigt, starkt och mångbottnat. Samhällets förväntningar. Kampen i att vara kvinna. Kampen i att vara man. Moll är filmens grundton med stort fokus att förmedla samtligas mänskliga försök att undkomma ensamheten. Undkomma sig själv. Är det ens möjligt, verkar filmen vilja fråga tittarna. Det enda lökiga med dialogen är att den har många lager, om man är mottaglig för att skala av dessa. T.ex. att Rochester kan missuppfattas som kall när han egentligen är sorgesam, rädd och vaktande. Jag reagerade på att vissa repliker var feministiska, vilket också var väntat. Oväntat var dock den andra vinklingen att det också fanns hinder i egenskap av att vara man kontra dåvarande samhällsnormer.
Merwinna (Anmäl)   5/1 2016
Detta känns som en onödig film, eftersom den bästa versionen någonsin redan är gjord: den från 1983 med Timothy Dalton och Zelah Clarke. För det första går det inte att pressa in romanens handling i ett långfilmsformat, man missar MYCKET! Det krävs minst en miniserie. Och för det andra så är huvudrollsinnehavarna fel - och de är viktigast i en sådan här kärlekshistoria. Fassbinder kan möjligen vara godtagbar som Rochester, men han är INGET mot Timothy Dalton, och något säger mig att han varit bättre med en attraktivare motspelerska. Men Wasikowska är HELT fel. Hon är för ung (ja jag vet att Jane Eyre i boken var ung, men det hjälps inte - rollen måste ändå spelas av någon äldre med ungt utseende), för omogen, för valpig i sitt sätt och utseende och rörelsemönster, för enkel, för vanlig, för bonnig, för ointressant. Hon har INGET av det själfulla och överjordiska som Jane Eyre har i boken. Det går helt enkelt inte att förstå varför Mr Rochester skulle bli kär i henne - han som har så mycket erfarenhet av kvinnor.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jane Eyre
Se filmen