Järngänget

Originaltitel: Järngänget
Regissör:Jon Lindström
Utgivningsår:2000

Om Järngänget:

Fyra unga män - Lukas, Simon, Anders och John - är ute på gängets årliga forspaddling. Under färden nedför älven möter de systrarna Marie och Susanne, som nyligen flyttat upp till Norrland från Stockholm. De beslutar sig för att slå läger och festa tillsammans på kvällen. När de vaknar upp på morgonen efter en vild natt med dans och alkohol är Susanne, den yngsta flickan, spårlöst försvunnen. Killarna återvänder till sin vardag på ett stugbygge medan Marie, som arbetar på ortens sjukhus, blir allt oroligare över vad som hänt hennes syster.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Guy Ritchie
År: 2002
Genre: Komedi, Romantik
Swept Away

Emil Forselius, Rafael Edholm, Alexander Skarsgård, Peter Lorentzon, Yaba Holst, Per Oscarsson, Marika Lagercrantz, Agneta Ekmanner, Josephine Bornebusch, Görel Crona, Bill Skarsgård, Marie Ahl, Thomas Oredsson, Göran Forsmark

Mats Gustavsson, Jon Lindström, Rita Holst

Thriller

Sverige

Recension Järngänget

- RasmusOrsén sätter betyg 2 och skriver:
Fyra killar ger sig ut på en kanottur uppe i norrlands skogar. När de paddlat sig ner för forsen en bit stöter de på två tjejer. Det är två systrar som har samma idé, att paddla kanot ner för forsen. Killarna, som är betydligt mer erfarna paddlare paddlar med tjejerna och de slår även läger ihop. Nästa morgon när alla vaknar, somliga mer berusade än andra så är den yngsta av systrarna (Josephine...

Recension av Järngänget - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Sämsta 250
Diskussioner om Järngänget  (0 diskussioner)
Kommentarer om Järngänget (117 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   8/10 2016
En väldigt, väldigt dålig film!
Krille80 (Anmäl)   25/11 2014
Nu var det ett tag sedan jag såg denna film men det som slog men när jag såg den vara att den inte alls var så dålig som den hårda kritik den fick utstå. Därmed inte sagt att detta är bra men jag såg den från början till slut. Den var inte godkänd men hade mitt i alla sina svagheter en berättelse som jag klarade att se utan att vrida mig i plågor.
Tatty (Anmäl)   17/1 2014
Lite spännande är filmen och man gissar på fel person. Men annars är filmen lite sådär tråkig där det nästan inte händer mycket.
Djurnord (Anmäl)   10/9 2013
Skum film
Dala Hundare (Anmäl)   2/2 2013
Oj, vilket slöseri med filmtid. Detta är onekligen en skolfilm baserad på ett kortfilmsmanus som sedan fyllts ut med ologiska dialoger och hollywood inspirerad dramaturgi. Jag ger min svagaste 1/5 i betyg och känner mig aningen generös i detta. Alexander Skarsgård hade nog en av dom viktigaste replikerna i filmen - Grus i ******, och det är nog så filmen känns rakt igenom.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Järngänget