Jätten

Originaltitel: Jätten
Regissör:Johannes Nyholm
Utgivningsår:2016

Om Jätten:

30-årige Rikard är autistisk och svårt missbildad. Han bor på ett hem för människor med intellektuell funktionsnedsättning. Som treåring separerades han från sin mamma och detta plågar honom än idag. För att hantera livets prövningar flyr Rikard in i en fantasivärld där han är en 50 meter hög jätte.

Titel: Detective Downs
Originaltitel: Maraton
Regissör: Jeong Yoon-Chul
År: 2005
Marathon

Christian Andrén, Johan Kylén, Anna Bjelkerud, Linda Faith, Tove Orrbeck, Ola Bjurman, Niclas Fransson, Hasse Hermansson, Pablo Patron, Stig Rehncrona, Eva Lena Ljung-Kjellberg, Eva-Karin Ingelstedt, Birgitta Blad, Bengt Carlsson, Gun Larsson

Johannes Nyholm

Drama, Fantasy

The Giant

Sverige, Danmark
Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Jätten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jätten (25 st)
dafreakish (Anmäl)   19:18 10/2
Intressant om utanförskap och längtan. Hyggliga effekter i en film som vågar vara annorlunda och sticka ut. Men den är för kort och det hastiga slutet drar ner betyget.
Norpan0 (Anmäl)   18:22 29/1
En fin film. Folk kan vara så otroligt elaka och bete sig så barnsligt mot de avvikande.
deswhip (Anmäl)   00:26 29/1
Filmen får en trea för originalitet och ickekommersiellt berättande. Jag tycker sådana filmer är svåra att jämföra med Hollywoodfilmer, man måste liksom vara lite förlåtande. Slutet var bra.
bnw (Anmäl)   11/6 2018
Pretty fucking far from Dockpojken.
Gordyal (Anmäl)   14/3 2018
Många fina scener och i en i grunden gripande historia, men det hela känns mer som en bra idé än en lyckad film. Dessutom är den onödigt utdragen. (6/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jätten