Jätten

Originaltitel: Jätten
Regissör:Johannes Nyholm
Utgivningsår:2016

Om Jätten:

30-årige Rikard är autistisk och svårt missbildad. Han bor på ett hem för människor med intellektuell funktionsnedsättning. Som treåring separerades han från sin mamma och detta plågar honom än idag. För att hantera livets prövningar flyr Rikard in i en fantasivärld där han är en 50 meter hög jätte.

Titel: Stora vänliga jätten
Regissör: Nick Castle
År: 1986
Genre: Familjefilm, Fantasy
Erics hemlighet

Christian Andrén, Johan Kylén, Anna Bjelkerud, Linda Faith, Tove Orrbeck, Ola Bjurman, Niclas Fransson, Hasse Hermansson, Pablo Patron, Stig Rehncrona, Eva Lena Ljung-Kjellberg, Eva-Karin Ingelstedt, Birgitta Blad, Bengt Carlsson, Gun Larsson

Johannes Nyholm

Drama, Fantasy

The Giant

Sverige, Danmark
Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Jätten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jätten (18 st)
purgatory (Anmäl)   11/11 2017
Överskattad. Guldbagge för bästa film, seriöst? Brukar uppskatta filmer som skapats med enkla medel men detta håller inte.
foppa99 (Anmäl)   16/10 2017
Åh vilka episka stjärnor!!!!
Valarn (Anmäl)   13/10 2017
Egentligen 3/5. Vissa guldscener + jobbar med "målgruppen" och tycker att flera passager kändes genuina samt fint porträtterade.
Snah (Anmäl)   14/6 2017
Glömde: Typisk boulerulle.
Snah (Anmäl)   13/6 2017
Filmens stämning är speciell och tilltalar mig. Likaså tilltalar det mig att en till film - av de få - där människor med intellektuella, psykiska och fysiska (missbildningen och det stigma det innebär) funktionsnedsättningar är med som sig själva, inte som en extra kryddig freak show för de förment normala att gotta sig i. Jämför exempelvis Livet är en schlager och liknande patetiska filmer. De teman av utanförskap, hån, mobbning och misshandel som Rickard får utstå beskrivs mycket väl. Sekvenserna med Rickards drömvärld, dit han flyr för att härda ut och "komma ifrån, är föredömliga i sin längd och bidrar till den speciella stämningen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jätten