Jätten

Originaltitel: Jätten
Regissör:Johannes Nyholm
Utgivningsår:2016

Om Jätten:

30-årige Rikard är autistisk och svårt missbildad. Han bor på ett hem för människor med intellektuell funktionsnedsättning. Som treåring separerades han från sin mamma och detta plågar honom än idag. För att hantera livets prövningar flyr Rikard in i en fantasivärld där han är en 50 meter hög jätte.

Titel: The Story of Luke
Regissör: David O Russell
År: 2012
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Du gör mig galen!

Christian Andrén, Johan Kylén, Anna Bjelkerud, Linda Faith, Tove Orrbeck, Ola Bjurman, Niclas Fransson, Hasse Hermansson, Pablo Patron, Stig Rehncrona, Eva Lena Ljung-Kjellberg, Eva-Karin Ingelstedt, Birgitta Blad, Bengt Carlsson, Gun Larsson

Johannes Nyholm

Drama, Fantasy

The Giant

Sverige, Danmark
Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Jätten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jätten (22 st)
bnw (Anmäl)   22:33 11/6
Pretty fucking far from Dockpojken.
Gordyal (Anmäl)   22:14 14/3
Många fina scener och i en i grunden gripande historia, men det hela känns mer som en bra idé än en lyckad film. Dessutom är den onödigt utdragen. (6/15)
P3RS0NA (Anmäl)   01:33 8/3
Johannes Nyholms debut som långfilmsregissör är en hjärtskärande gåva till alla som haft en uppväxt präglad av utanförskap, och en upplevelse av att vara missförstådd som människa. Fantastisk!
Galivan (Anmäl)   22:34 6/2
En boule-film alltså, inte dumt. Det där årsmötet eller vad det var, var utan tvekan filmens höjdpunkt. Annars känns det lite utdraget, och osammanhållet. Vad handlar det om och vem är huvudpersonen och varför pratar han så lite. Slutet var också lite enkelt, och den där Morricone-inspirerade låten höll i några minuter, sen blev den repetitiv (har ju vara en melodi som går runt runt). Gillar att den är speciell med tidlös stil, men aning ojämn.
purgatory (Anmäl)   11/11 2017
Överskattad. Guldbagge för bästa film, seriöst? Brukar uppskatta filmer som skapats med enkla medel men detta håller inte.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jätten