Jätten

Originaltitel: Giant
Regissör:George Stevens
Utgivningsår:1956

Om Jätten:

Texasfarmaren Bick Benedict besöker en farm i Maryland för att köpa en prisbelönt häst. Han blir kär i ägarens dotter. De gifter sig omedelbart och flyttar in på Bicks farm. Det utvecklar sig till en episk skildring av landsbygden i Texas under den första halvan av nittonhundratalet.
Baserad på romanen "Giant" av Edna Ferber från år 1952.

Titel: There Will Be Blood
Regissör: King Vidor
År: 1955
Genre: Western
Mannen utan öde

Elizabeth Taylor, Rock Hudson, James Dean, Carroll Baker, Jane Withers, Chill Wills, Mercedes McCambridge, Dennis Hopper, Sal Mineo, Rod Taylor, Judith Evelyn, Earl Holliman, Robert Nichols, Paul Fix, Alexander Scourby, Fran Bennett, Elsa Cárdenas

Fred Guiol, Ivan Moffat

Drama, Romantik, Western

Diskussioner om Jätten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jätten (83 st)
Barneyk (Anmäl)   8/3 2018
Har ett par intressanta spår som den tar upp med rasism och sexism men det tar aldrig vägen någonstans och konflikterna är skittråkiga och filmen är skittråkig och det är skittråkigt. Ändå en tvåa för att den tar upp en del sexism, rasism, sociala konventioner och liknande på ett kritiskt sätt.
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Har nu sätt James Deans tre filmer i tät följd. Det här är den sista han hann göra innan sin död (24 år gammal) 1955. Jag tycker det här är den sämre av de tre. Det är en riktig mastodont produktion ā la Hollywood. Deans insatser i filmen blev klara bara några dagar före sin död. Filmens restauration och digitalisering är OK men inte lika fenomenalt bra som för de två andra filmerna.
KalleB (Anmäl)   27/9 2015
Ingenting dåligt här men ett misstag jag tycker man gör är hoppa framåt i tiden för ofta och för snabbt. Ena stunden föds en karaktär och en halvtimme senare gifter han sig och skaffar egna barn. Jag tycker det är svårt att bry sig om karaktärerna med ett sånt upplägg.
Kirk Douglas (Anmäl)   9/5 2015
Trodde "Giant" skulle vara nån sömnig Borta med vinden-kopia men där hade jag verkligen fel. Visst lite för lång men karaktärsutveckling höll mitt intresse uppe (särskilt Rock Hudsons) och "rasism"-perspektivet berikade storyn. Men jag hade gärna sett mer ut av James Dean, tyckte att han trots minnesvärda scener blev lite anonym.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jätten