Jeanne d'Arc

Originaltitel: Joan of Arc
Regissör:Luc Besson
Utgivningsår:1999

Om Jeanne d'Arc:

Det är 1420-tal och hundraårskriget pågår. I en fransk by får den mycket religiösa Jeanne en uppenbarelse - trots att hon är en ung och obildad bonddotter har hon blivit utvald av Gud att hjälpa den franske kungen i kampen mot engelsmännen.

Titel: En kvinnas martyrium
Regissör: James Foley
År: 1996
Genre: Drama, Thriller
The Chamber - Dödscellen

Milla Jovovich, John Malkovich, Vincent Cassel, Faye Dunaway, Desmond Harrington, Tchéky Karyo, Pascal Greggory, Richard Ridings, Timothy West, Andrew Birkin, Dustin Hoffman, Gina McKee, David Gant, Michael Jenn, Toby Jones, Richard Leaf, Carl McCrystal

Andrew Birkin, Luc Besson

Drama, Krig

The Messenger: The Story of Joan of Arc

Frankrike

Recension Jeanne d'Arc

- ausa sätter betyg 3 och skriver:
Luc Bessons filmatisering om Jeanne d’Arc, som brändes på bål 1431 och helgonförklarades 500 år senare, är kanske inte den bästa version som gjorts. Men den är inte heller den sämsta. Milla Jovovich spelar Jeanne, jungfrun från Orléans, som brottas med sitt samvete och hör röster som säger till henne att hon är utvald av Gud att rädda Frankrike från engelsmännen och se till att dauphin, kronprisen,...

Recension av Jeanne d'Arc - Läs hela!

Med i listor: Jeanne d'Arc, Krig Top 50
Diskussioner om Jeanne d'Arc  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jeanne d'Arc (281 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   12/10 2016
En väldigt bra, intressant, spännande och välgjord film med väldigt bra skådespelare. Det kanske inte är Bessons absolut bästa film men den är ändå väldigt bra.
Sarakin76 (Anmäl)   6/2 2016
Første halvparten av filmen var en femmer, andre treer.
ergopliroforia (Anmäl)   17/11 2014
Vilket skämt.
HerrNenne (Anmäl)   18/11 2012
Inget bra porträtt av Jeanne d'Arc förrän i slutet då det blir intressant med Hoffmans inträde. Manuset har också brister med lite stora hopp. Men som medeltidsactionfilm är den riktigt bra. Svag fyra för att även om den inte är perfekt på något sätt vill jag se mer sånt här.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jeanne d'Arc