Betyg idag: 1 675 Besökare idag: 5 129

Originaltitel: Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Regissör:Richard Marquand
Utgivningsår:1983

Om Jedins återkomst:

I tredje delen av berättelsen om Stjärnornas krig samlas galaxens goda krafter för att slå tillbaka mot Rymdimperiet. Han Solo och prinsessan Leia sitter i fångenskap hos Jabba The Hutt. Luke måste slutföra sin träning för att kunna bli en riktig jedi-riddare, sedan väntar Lukes öde.

Titel: Rymdimperiet slår tillbaka
Titel: Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd
Originaltitel: Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
År: 2005
Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd

Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Billy Dee Williams, Anthony Daniels, Kenny Baker, Peter Mayhew, Warwick Davis, Frank Oz (röst), Ian McDiarmid, David Prowse, James Earl Jones (röst), Kenneth Colley, Denis Lawson, Sebastian Shaw, Alec Guinness

George Lucas, Lawrence Kasdan

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Return of the Jedi

Recension Jedins återkomst

- BeforeYouDie sätter betyg 5 och skriver:
I mitt tycke är detta helt klart den bästa av Star Wars-filmerna, och oavsett ifall man ser sagan som en trilogi eller en serie på sex filmer så är detta en alldeles perfekt avslutning på det hela. Alla trådar binds ihop på ett bra sätt och äntligen har alla karaktärer så mycket kött på benen att de kan vara lite tuffa, speciellt Luke har behövt växa upp från de tidigare filmerna. Vad beträffar...

Recension av Jedins återkomst - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 80-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Science Fiction Top 50, Star Wars
Diskussioner om Jedins återkomst  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jedins återkomst (800 st)
päronanton (Anmäl)   16:07 13/10
Personligen tycker jag att Star Wars 4,5 och 6 är riktiga mästerverk! Jag minns att jag såg dom många gånger när jag var mindre, men att dom var så här bra de kommer jag inte ihåg! Jag tycker dom håller samma filmupplevelse som Sagan om Ringen trilogin!
Pi-R (Anmäl)   22:37 2/10
Nja alltså... ojämt är väl ordet... om originalet vinner mycket på det faktum att den introducerar en helt ny värld, och uppföljaren har det klart tightaste manuset, så är Jedins återkomst minst sagt spretig; akt ett med Jabba the Hutt kan vara trilogins absoluta höjdpunkt, men ewokerna, en stundtals riktigt risig dialog, och marginaliseringen av en av de främsta styrkorna med epison V (Billy Dee Williams som Lando), gör att den därefter faller rejält. Stora pluspoäng för soundtrack och kostym, och minus för en snuttifierad final... och för Mark Hamills skådespelarförmågor som knappast håller för att spela fullfjädrad hjälte.
shady_slim (Anmäl)   00:54 28/1
Jag avskyr de där j-a björnarna
Sarakin76 (Anmäl)   18/12 2017
Banebrytende mesterverk III.
Zingostar (Anmäl)   25/10 2017
Mästerverket fortsätter med sin sista del (iallafall i min värld). fortsatt väldigt bra. Även om George Lucas fortsätter med att lägga till modernare scener och ändra små saker lite överallt, mest irriterande för oss fans. hur som helst en klart sevärd sista del.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jedins återkomst