Betyg idag: 2 108 Besökare idag: 6 759

Originaltitel: Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Regissör:Richard Marquand
Utgivningsår:1983

Om Jedins återkomst:

I tredje delen av berättelsen om Stjärnornas krig samlas galaxens goda krafter för att slå tillbaka mot Rymdimperiet. Han Solo och prinsessan Leia sitter i fångenskap hos Jabba The Hutt. Luke måste slutföra sin träning för att kunna bli en riktig jedi-riddare, sedan väntar Lukes öde.

Titel: Rymdimperiet slår tillbaka
Titel: Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd
Originaltitel: Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
År: 2005
Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd

Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Billy Dee Williams, Anthony Daniels, Kenny Baker, Peter Mayhew, Warwick Davis, Frank Oz (röst), Ian McDiarmid, David Prowse, James Earl Jones (röst), Kenneth Colley, Denis Lawson, Sebastian Shaw, Alec Guinness

George Lucas, Lawrence Kasdan

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Return of the Jedi

Recension Jedins återkomst

- RasmusOrsén sätter betyg 5 och skriver:
Den tredje filmen i produktionsordning men den sista om man ser på handlingen eftersom de nya filmerna utspelar sig innan de från 70-och 80-talet. Produktionen är från 1983 och en av de bästa i sexologin. Efter att de modiga rebellerna lyckats förstöra den enorma rymdstationen dödsstjärnan så återskapar det ondskefulla rymdimperiet en ny och ännu kraftfullare rymdstation som har krafen att utplåna...

Recension av Jedins återkomst - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 80-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Science Fiction Top 50, Star Wars
Diskussioner om Jedins återkomst  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jedins återkomst (796 st)
Zingostar (Anmäl)   01:28 25/10
Mästerverket fortsätter med sin sista del (iallafall i min värld). fortsatt väldigt bra. Även om George Lucas fortsätter med att lägga till modernare scener och ändra små saker lite överallt, mest irriterande för oss fans. hur som helst en klart sevärd sista del.
Filmfantast86 (Anmäl)   20:25 9/10
Klassiker
Pingstpastorn (Anmäl)   01:29 4/6
Värdig avslutning på originaltrilogin! Kunde inte ha gjorts mycket bättre!
Applekingen (Anmäl)   15:03 14/5
Sämst i originaltrilogin. Mest för att Ewokerna är så fåniga att de blir roliga, scenen hos Jabba kunde förkortats med minst 15 minuter och några sega partier. Filmen förgylls av Vader och kejsaren som gestaltar ondskan på ett fantastiskt sätt.
2004Orre (Anmäl)   07:08 24/3
Definitivt den bästa in orginal-trilogin, ewokerna är söta, sidious död är fantastisk, och darthvader är bra som bara den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jedins återkomst