Jeremiah Johnson - indiandödaren

Originaltitel: Jeremiah Johnson
Regissör:Sydney Pollack
Utgivningsår:1972

Om Jeremiah Johnson - indiandödaren:

En man som valt att leva sitt liv i ensamhet i de ödsliga amerikanska bergstrakterna hamnar ovilligt i en vendetta med indianer.

Baserad på romanerna Mountain Man av Vardis Fisher från år 1965 samt Crow Killer av Raymond W Thorpe och Robert Bunker från år 1958.

Titel: Walkabout - mannaprovet
Regissör: Akira Kurosawa
År: 1975
Genre: Drama, Äventyr
Vägvisaren

Robert Redford, Will Geer, Delle Bolton, Josh Albee, Joaquín Martínez, Allyn Ann McLerie, Stefan Gierasch, Richard Angarola, Paul Benedict, Charles Tyner, Jack Colvin, Matt Clark

John Milius, Edward Anhalt, David Rayfiel

Drama, Äventyr, Western

Diskussioner om Jeremiah Johnson - indiandödaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jeremiah Johnson - indiandödaren (39 st)
mammene (Anmäl)   17:32 21/3
Helt underbart foto och en kuskande Redford och hans utveckling från novis till hämnare. Det dröjde rätt länge från start till att man förstod titeln, så man tog tid på sig att bygga upp storyn, vilket jag gillar. Sedan hände det saker i rask takt, kontraster. En trea får det bli.
Zarquon (Anmäl)   2/8 2018
Rätt okej med relativt lågt tempo, men sen kommer ett mycket märkligt disponerat slut som hastas igenom med montage av fajter på varann. Fattar inget. Känn som att regissören räknade med att få göra en riktig epic, med 1h till på sig att knyta ihop historien.
Qhorinhalfhand (Anmäl)   29/4 2018
Finns mycket som jag verkligen tycker om i den här filmen men tyvärr blir det inte mer än en 2a pga att jag helt saknar medkänsla och respekt för huvudkaraktären som tycker sig ha rätt att springa runt och mörda urbefolkningen.
Jamesa (Anmäl)   26/4 2018
Trivsamt och bra.
andybrando (Anmäl)   25/4 2018
Stämningsfull film från Utahs ensliga bergstrakter på 1850-talet. Tyvärr visste inte regissören när han skulle sätta punkt och när slutet väl kommer är det diffust. Geer är bra som tuff och erfaren trapper som lär Jeremiah att klara av livet som jägare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jeremiah Johnson - indiandödaren