Jesus Christus Erlöser

Originaltitel: Jesus Christus Erlöser
Regissör:Peter Geyer
Utgivningsår:2008

Om Jesus Christus Erlöser:

I början av sjuttiotalet, efter att ha gjort en stor mängd filmer, ville Klaus Kinski gå tillbaka till var han en gång börjat och göra recitationer igen. Han hade alltid fascinerats av stora personligheter och hade skrivit ned trettio sidor text om Jesus, mest direkta citat från Nya testamentet. Han hyrde Deutschlandhalle i Berlin, Tyskland, och hade fullt hus med 5000 åhörare. Han var full av hopp om att han skulle börja ett nytt kapitel i sin karriär och hade ett team av fotografer med sig för att filma bitar av recitationen för vidare användning. Men det var tiden för 68-generationen, och Kinski hade inte någon del i deras agenda. Han var redan över 40 och för dem en gammal man. Han visste inte vad som skulle hända denna kväll.

Klaus Kinski

Dokumentär

Tyskland
Diskussioner om Jesus Christus Erlöser  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jesus Christus Erlöser (5 st)
Mikka (Anmäl)   7/6 2012
Det här är egentligen mycket mer av en scenshow än en dokumentär. Visst har Kinski riktigt magnetisk utstrålning, men den här showen visar bara på hur sjuk han blev.
Mistlake (Anmäl)   12/5 2012
På ett plan ruggigt obehaglig, på ett annat hypnotiskt fastnitande. Att Kinski var gravt sinnessjuk är väl ingen hemlighet, men hans närmast omänskliga karisma går inte att bestrida.
ausgang (Anmäl)   26/2 2011
Storartad dokumentär, även om man inte är har en speciell fascination för Kinski. Jag tror till och med den kan vara än mer intressant om man inte är särskilt förtjust i tokstollen. Tagen som en allmän betraktelse över prestationsångest, skaparvånda och oförstånd är filmen svidande vacker. Den förvirring och förbistring som här uppstår då "geniet" inte lyckas förmedla sin genialitet är plågsam att bevittna. Liksom man brukar säga om bilolyckor är det här nästintill omöjligt att slita blicken från den utdragna katastrofen. För mig själv som beundrare av Kinski är det dubbel jackpott.
ninja (Anmäl)   1/4 2010
Det är ju så här man vill se Kinski, manisk och förbannad på världen och sina medmänniskor. Skulle onekligen ha varit en upplevelse att fått se honom på en teaterscen!
mugabe (Anmäl)   16/11 2009
Bisarr tillställning, unik film. Kinski, i hippieutstyrsel och med Kristus-komplex, mässar om Jesus och låter sig provoceras av en aggressiv hippiepublik som kallar honom fascist. Naturligtvis helt lysande!