Betyg idag: 1 652 Besökare idag: 5 261

Originaltitel: JFK
Regissör:Oliver Stone
Utgivningsår:1991

Om JFK:

En åklagares kamp för att finna sanningen bakom mordet på president John F Kennedy visar sig snart vara en till synes omöjlig uppgift. Högt uppsatta människor, varav vissa fortfarande är beredda att berätta vad de vet, grillas hårt av den undersökande åklagaren, och även om många år går samlar han upp all information han kan för att kanske slutligen kunna lägga fram bevis som talar för sig själva. Bevis som kan berätta vad som verkligen hände den dagen då USA:s president blev mördad.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Daniel Helfgott
År: 1992
Genre: Thriller
The JFK Conspiracy

Kevin Costner, Sissy Spacek, Jay O Sanders, Gary Oldman, Tommy Lee Jones, Michael Rooker, Wayne Knight, Joe Pesci, Donald Sutherland, Laurie Metcalf, Kevin Bacon, John Candy, Brian Doyle-Murray, Walter Matthau, Jack Lemmon, Edward Asner

Oliver Stone, Zachary Sklar

Drama, Kriminalare, Mysterium, Biografi

USA, Frankrike

Recension JFK

- Kontrisen sätter betyg 5 och skriver:
Inget fascinerar oss människor mer än kändisars död, speciellt om deras liv tog slut av att någon tog den personens liv, och riktigt speciellt blir det om mordet aldrig löses. Så är fallet den dagen i november 1963 i Dallas då John Fitzgerald Kennedy blev skjuten. Var det en krypskytt som fyllde den katolska demokratiska presidenten med bly, kanske var det maffian eller kubaner. Det är många som fortfarande...

Recension av JFK - Läs hela!

Diskussioner om JFK  (0 diskussioner)
Kommentarer om JFK (233 st)
Tolkana (Anmäl)   12:07 15/7
Andra gången jag ser den. Men tappar lite pga trovärdigheten.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Det är lätt att ryckas med och även sympatisera med Oliver Stones provocerande beskrivning av Kennedy mordet. En mycket ambitiös och lång (över 3 tim) film och det här måste väl vara Kevin Costners bästa rollprestation någonsin.
Berra S (Anmäl)   31/5 2016
För lång? Ja. Svårt att hänga med? Ja. Sevärd ändå? Ja. Fruktansvärt bra? Ja!
Sture Stenhög (Anmäl)   8/3 2016
Kul infallsvinkel för en film. Underlaget verkar onekligen vara lite svajigt, men det vet väl Stone om själv också, och det gör egentligen inte filmen mindre intressant. Det är kul att fundera kring om det åtminstone kan ligga någonting i det som presenteras, och nog väcks intresset för vidare efterforskningar. Att filmen dessutom är 3,5 timmar lång utan att någon gång kännas det minsta tråkig är ju ett gott betyg i sig. Bra skådespelare och säker regi gör också sitt till för att skapa en känsla av kvalitet. Den är dock lite för redovisande till sin natur för att jag ska kunna se det som en riktigt stor filmupplevelse, och därför stannar betyget vid en stark trea
PeterTheW (Anmäl)   7/3 2016
En väldigt svag trea. Plus för många duktiga skådisar och plus för en härlig konspiration samt sista timmen som är det helt klart mest intressanta. Tyvärr dras den här filmen med problemet att vara på tok för lång - 2,5 timme hade varit ett passande format, men släng på en extra timme för att utmana ödet. Filmens första två tredjedelar är rent ut sagt tråkiga och jag funderar både en och två gånger på att ge upp. Trean är som sagt svag. Förstår att denna gått hem väldigt bra i hemlandet och det krävs kanske en flaggviftande amerikan för att verkligen uppskatta det.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till JFK