Betyg idag: 1 211 Besökare idag: 5 615

Originaltitel: Joe Hill
Regissör:Bo Widerberg
Utgivningsår:1971

Om Joe Hill:

Unge Hillström flyttar med sin bror till Amerika. Arbetsvillkoren är skitiga och kommer att stå i täten i en facklig syndikalistisk kamp under namnet Joe Hill.
Se filmen på Viaplay

Thommy Berggren, Anja Schmidt, Kelvin Malave, Evert Anderson, Cathy Smith

Richard Weber, Bo Widerberg, Steve Hopkins

Drama, Biografi

Sverige, USA
Diskussioner om Joe Hill  (0 diskussioner)
Kommentarer om Joe Hill (43 st)
KyLLo (Anmäl)   03:04 19/10
En välgjord film med en ung Thommy Berggren i huvudrollen. Det är ingen lättsam film där man bara glider med och följer tidens gång, utan en omtumlande resa med tvära kast. En kräftgång där det känns som att varje framgång följs av dubbla bakslag. Jag upplever det inte som en typisk Widerberg-film, utan som att han ville göra något extra, en film som skulle vara gångbar internationellt och bli en klassiker. I själva verket känns det som friskt vågat, hälften vunnet. Enskilda scener är bra och starka, men som helhet spretig och mindre lyckad.
johansjosten (Anmäl)   12:46 23/9
Lite av en besvikelse faktiskt. Mest störigt att de inte kunde spela klart i USA, så miljöerna förstör upplevelsen lite faktiskt.
Albion (Anmäl)   13:46 14/2
En riktigt fin film det här. Har något av en drömsk air över sig. Första halvtimmen i New York är till exempel magisk. Visst slår lågbudgeten igenom här och var men betyget landar på en välförtjänt 4;a
Ghostface (Anmäl)   1/5 2016
Episk film som stundtals är ganska svävande och lite upprepande i berättandet men det skapar stämning och filmens autentiska känsla är en fördel.
bubblo (Anmäl)   6/1 2016
Joe HIll som strandraggare? Tycker att stora delar av skådespeleriet (ej Berggren) är ganska dåligt och dramaturgin märklig. Känns dock väldigt mycket i takt med sin tids unga film. Mycket fokus på "det sinnliga".
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Joe Hill