Jordbävningen

Originaltitel: Earthquake
Regissör:Mark Robson
Utgivningsår:1974

Om Jordbävningen:

Vad skulle hända om Los Angeles utsattes för en jorbävning med en stryka på 8,9 på Richterskalan? Det är denna situation som manusförfattarna George Fox och Mario Puzo har försökt att skildra i JORDBÄVNINGEN. Hus störtar samman, vägar spärras av, gas exploderar, vattenledningar brister och all kommunikation bryter samman. Till slut brister den stora Hollywood-dammen och enorma vattenmassor störtar ned mot den dödsdömda staden....

Titel: Jordbävning i New York
Regissör: Mick Jackson
År: 1997
Genre: Drama, Action, Thriller
Volcano

George Kennedy, Genevieve Bujold, Charlton Heston, Richard Roundtree, Marjoe Gortner, Ava Gardner, Barry Sullivan, Lloyd Nolan, Lorne Greene, Walter Matthau, Victoria Principal

George Fox, Mario Puzo

Drama, Action, Thriller

Recension Jordbävningen

- anonym skriver:
"Earthquake" är en klassiker om en fruktansvärd jordbävning som kommer och slår sönder i stort sett hela Los Angeles. Invånarna blir chockade och de överlevande gör allt för att få upp de andra invånarna ur askan och alla nerrasade hus. En klassiker, ja, men en ovanligt svag sådan. Påkostat och väldigt förutsägbart. Filmens handling är också väldigt simpel - en jordbävning kommer till L. A. ...

Recension av Jordbävningen - Läs hela!

Med i listor: Naturkatastrofer
Diskussioner om Jordbävningen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jordbävningen (35 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   11/12 2017
Wow, det här är riktigt bra grejer. Dock nästan lite perverst frossande i människors lidande. Mycket bra effekter för tiden och utsökt skådespeleri av George Kennedy (älskar när han lackar ur över kändisens nerkörda staket) och Charlton Heston. Detta är början för mig på att se mer gamla katastroffilmer, jag tror det är en filmgenre för mig.
Robkiller (Anmäl)   21/1 2017
Katastroffilm med en jordbävning... mest drama av det hela och följer väl överlag samma mall som andra liknande filmer. Klarar sig väl mest på att den är lite äldre och har praktiska effekter, även om de inte är särskilt trovärdiga.
Mat1az (Anmäl)   22/8 2016
Alltså denna börjar ju riktigt bra. Toppklass på scenen med Charlton Heston och Genevieve Bujold i köket. Men det ballar ur totalt efter jordbävningen och filmen spretar åt alla tänkbara håll med allvar, buskis, psykologi och katastrof. Det blir mest bara utdragna scener av förödelse-porr. Vissa scener med de fallande husen är ändå rätt imponerande och är mer tilltalande än dagens CGI kopior. Dock lyckas de inte imponera varje gång. Scenen med den fallande hissen, är detta första gången man lägger in till blodstänk i efterhand? Var detta det första CGI-blodet i en storproduktion? Karaktärerna är väldigt ointressanta, man känner absolut ingenting för dem. Slutet är en total besvikelse. Genevieve Bujold är enda anledningen till att jag tittade klart på denna.
Merwinna (Anmäl)   19/5 2016
Långsamt, tråkigt, ointressant, oengagerande. De före-detta-filmstjärnorna gjorde det inte bättre, utan snarare sämre.
Dele (Anmäl)   25/4 2015
Några tveksamma detaljer, men en hyfsat underhållande katastroffilm från en tid då det inte var så outhärdligt svulstigt eller patriotiskt. Bäst är blodskvättet i hissen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jordbävningen