Originaltitel: Around the World in Eighty Days
Regissör:Michael Anderson
Utgivningsår:1956

Om Jorden runt på 80 dagar:

Den excentriske engelsmannen Phileas Fogg ingår ett för sin tid sensationellt vad med sina kamrater i Reformklubben i London: han skall resa jorden runt på 80 dagar. Om han förlorar vadet, blir han ruinerad. Han beger sig ut på färden tillsammans med sin betjänt Passepartout.

Regissör: Frank Coraci
Regissör: John Ford
År: 1950
Genre: Western
Rio Grande

David Niven, Noel Coward, Cantinflas, Finlay Currie, Robert Morley, Ronald Squire, Basil Sydney, Shirley MacLaine, Trevor Howard, Cesar Romero, Melville Cooper, Ronald Colman, Peter Lorre, George Raft, John Carradine, Marlene Dietrich

S J Perelman, James Poe, John Farrow

Komedi, Äventyr

Med i listor: Jules Verne, Oscars
Diskussioner om Jorden runt på 80 dagar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jorden runt på 80 dagar (63 st)
erosagape (Anmäl)   26/12 2016
Efter att ha läst om filmen i serieboken Illustrerade klassiker fick jag inspiration till att se filmen. Den var sevärd och, på gott och ont, inte precis i dagens tempo och utan ständiga superdramatiska händelser. Fina eftertexter.
Barneyk (Anmäl)   9/3 2015
Charmig och mycket trevlig! Bra utstrålning och skådespeleri av huvudrollsinnehavarna är det som bär filmen.
Krille80 (Anmäl)   20/12 2014
Styrkan i denna film är utan tvekan skådespelarna David Niven i rollen som Phileas Fogg och Cantinflas som Passepartout. De är lysande i sina roller. Till skillnad från remaken från 2004 tar denna film sig tid att visa upp världen än vara en humorhistoria där just skämt och ett högt tempo var viktigast på gott och ont. Den är aldrig tråkig. 3+
Dutch (Anmäl)   9/12 2014
Fantastisk. En massa resande runt det brittiska imperiet. Galant film!
ModestyWilde (Anmäl)   10/6 2014
Klart skön historia efter Jules Vernes klassiska bok, och ett sant familjeäventyr! (Skall inte ses av folk som hatar äventyrliga familjefilmer, långa filmer eller som inte förstår och kan leva sig in i tidsandan då filmen utspelar sig, och inte heller av folk som saknar barnasinne och humor!) Jag har aldrig träffat någon i verkligheten som inte gillat den här filmen, så jag blir mycket förvånad när jag läser dessa usla recensioner - svårt att fatta att de sett samma film som jag och mina vänner alltid älskat - och fortfarande gör! På den tiden var världsbilden annorlunda och synen på olika saker helt olik dagens - det är väl det som måste återspeglas i en film som föreställer den tiden också!? Annars vore det väl ingen äkta historia. Oavsett, så är det en njutningsfull fantasi att tänka sig in i den här otroliga historien och dess stiliserade bild av en dåtidens perfekta gentleman - en epok som gått i graven! Sanslös historia som blivit enastående mysigt filmad. Ingen superfilm - men ett medryckande äventyr och en riktigt roande film! En mycket stark 4 - med utmärkta skådisar och välkända ansikten överallt, vilket i sig är en källa till idel leenden. Det här är den bästa versionen av denna klassiker - med David Niven i högform - även om miniserien med Pierce Brosnan också är bra! Här har vi underhållning av hög klass - med såväl en lättsam historielektion, som en inblick i dåtidens tidsanda och en lättare geografisk introduktion för de yngre som ännu inte har något hum om världens exotiska hörn ... Bänka er och njut av en trevlig och alldeles speciell familjefilm!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jorden runt på 80 dagar