Jordgubbslandet

Originaltitel: Jordgubbslandet
Regissör:Wiktor Ericsson
Utgivningsår:2017

Om Jordgubbslandet:

Jordgubbslandet är en berättelse om kärleken mellan en polsk, gästarbetande pojke och en svensk bonddotter. Den utspelas på de vackra jordgubbsfälten i Blekinge, men skildrar en värld av motsättningar och fördomar.

Titel: Fucking Åmål
Regissör: Harald Hamrell
År: 1996
Genre: Drama, Kriminalare
Vinterviken

Staszek Cywka, Nelly Axelsson, Julia Kijowska, Przemyslaw Sadowski, Emilie Strandberg, Torkel Petersson, Jan Dravnel, Mateusz Król, Tomas Mayer, Jolanta Niechwiadowicz, Katarzyna Suwalska, Ola Cywka, Magnus Schmitz, Marcin Nawrot, Patryk Mankowski

Wiktor Ericsson

Drama

Strawberry Days

Sverige
Diskussioner om Jordgubbslandet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jordgubbslandet (12 st)
Tonti (Anmäl)   11:32 15/7
Finns intressanta dimensioner i klasskildringen, och att den är specifik i sin geografi, vilket jag uppskattar. Men det är också bara en film som vilken som helst, utan någon märkbar konstnärlig vision.
Hanness (Anmäl)   22:17 6/7
Det har var bättre än väntat, sevärd film.
mammene (Anmäl)   17:09 24/6
En trea av den svagare sorten. Det gick lite på tomgång, men samtidigt inte ett vanligt ämne i svensk film om hur polska gästarbetare blir mottagna. Lite romantik blandades in, som egentligen kändes lite trött. Men bra skildrat hur det kan bli när människor känner sig hotade.
Sture Stenhög (Anmäl)   02:34 22/6
Polska gästarbetare blir gärna lite bortglömda i debatten känns det som, så det kan vara på sin plats med en film som fokuserar på dem. Jag uppskattar också att den inte är så svartvit i sin skildring, här beskrivs snarare en ömsesidig misstänksamhet och ett kvävande grupptänk där det ogillas starkt att någon bryter av från den rådande ordningen. Tyvärr är den centrala Romeo och Julia-historien väldigt trött, och karaktärerna förblir lite för anonyma. Ganska svag trea
KyLLo (Anmäl)   01:02 17/4
En osympatisk och osmickrande film om Sverige och gästarbetare. Stärker fördomar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jordgubbslandet