Juha

Originaltitel: Juha
Regissör:Aki Kaurismäki
Utgivningsår:1999

Om Juha:

Bonden Juha och hans fru Marja lever lyckliga i sitt hem på den finska landsbygden. En dag får charmören Shemeikka motorstopp i idyllen och blir förtjust i Marja. Han försöker locka med sig henne till den moderna världen.

Titel: Arga män (utan ben) - En roadmovie
Originaltitel: Le Beau Serge
Regissör: Claude Chabrol
År: 1958
Vännerna

Kati Outinen, Sakari Kuosmanen, André Wilms, Markku Peltola, Elina Salo, Ona Kamu, Outi Mäenpää, Tuire Tuomisto, Tatiana Soloviova, Esko Nikkari, Jaakko Talaskivi

Aki Kaurismäki

Drama, Komedi, Romantik, Stumfilm

Finland
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2000
Diskussioner om Juha  (0 diskussioner)
Kommentarer om Juha (18 st)
wasteoftime (Anmäl)   13/11 2016
Det här var en rätt stor besvikelse, kanske till viss del för att jag inte riktigt visste vad det var för typ av film, och väntade mig en mer klassisk "Kaurismäki-upplevelse" . Har lite svårt för modern stumfilm, om jag ska vara ärlig. Det finns absolut ljuspunkter och första kvarten där det är lite glättigare är klart bäst tycker jag. Den känns också förlegad i dess handling och problematik, det hela faller mest platt, tyvärr. 0,2 på SH-skalan.
martin eden (Anmäl)   6/6 2016
*HÖJER FRÅN 3:A TILL 4:A* När jag sett denna film för andra gången så känns det som en solklar 4:a! Kaurismäki visar verkligen att han med fingertoppskänsla behärskar stumfilmsformatet. Skådespeleriet är mycket fint utan att någonsin bli melodramatiskt. André Wilms och Kati Outinen skiner lite extra i sina roller. Scenografin och musiken är alldeles fantastiska. Ännu ett mycket lyckat verk av den finske mästaren!!! 4.
martin eden (Anmäl)   17/3 2016
[rek. 4] Då har man sett alla Kaurismäkis filmer, utom tv-produktionen "Smutsiga händer". För första gången utdelar jag ett betyg som är lägre än betygsestimatet! Detta är hursomhelst en mycket imponerande film och det är fascinerande att Kaurismäki lyckas göra en "riktig" stumfilm, det vill säga i enlighet med dess verkliga konventioner och inte som humoristisk pastisch. Detta är så vitt jag vet också enda gången Kaurismäki använt sig av en traditionell kompositör i fråga om musiken och jag måste säga att det verkligen är oerhört lyckat. André Wilms är fruktansvärt bra som skurk här. Det är möjligt att denna kommer att höjas ytterligare efter omtitt. Bra!!! 3+/4-
Raimo_1985 (Anmäl)   27/12 2014
Först tänker jag att denna 1900-talets sista stumfilm kanske inte är något för mig men så sitter jag där med en tår i ögonvrån i slutet i alla fall. Kaurismäki gör det igen, och igen, och igen. Detta är nog en av de bästa "senare" Aki Kaurismäki jag sett. Ja jag vet att den är femton år gammal. Men jag gillar hans åttiotalsfilmer allra mest även om alla är bra på sitt sätt. En modern, superdramatisk stumfilm. Svag fyra.
Tonti (Anmäl)   5/10 2013
Vissa riktigt snygga bilder men det känns som att Kaurismäki tar hela stumfilmsgrejen ganska mycket som ett skämt vilket gör att det inte blir särskilt intressant eller angeläget. Så en viss besvikelse helt klart.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Juha