Jules och Jim

Originaltitel: Jules et Jim
Regissör:François Truffaut
Utgivningsår:1962

Om Jules och Jim:

Jules och Jim är bästa vänner. Genom två decennier går deras resa mellan hopp och förtvivlan, svek och försoning. Ett världskrig skiljer dem åt, men kärleken till samma kvinna för dem samman: den nyckfulla Catherine med sitt förtrollande leende.

Titel: En kvinna är en kvinna
Originaltitel: Une femme est une femme
Regissör: Jean-Luc Godard
Originaltitel: Drei
Regissör: Tom Tykwer
År: 2010
Tre

Jeanne Moreau, Oskar Werner, Henri Serre, Vanna Urbino, Serge Rezvani, Anny Nelsen, Sabine Haudepin, Marie Dubois, Michel Subor (röst)

François Truffaut, Jean Gruault

Drama, Romantik

Jules and Jim

Frankrike

Recension Jules och Jim

- weng-weng sätter betyg 3 och skriver:
De två unga männen i titeln är bästa vänner. De träffas på 1910-talet på en konstskola och förblir sedan nära resten av livet. De klär sig i likadana kostymer, delar samma intressen (litteratur främst och Shakespeare i synnerhet), beundrar vackra statyer och umgås nästan hela tiden. Tillsammans skaffar de sig en hel arsenal av interna skämt och bygger upp gemensamma värderingar. Livet är sorglöst....

Recension av Jules och Jim - Läs hela!

Med i listor: Franska nya vågen
Diskussioner om Jules och Jim  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jules och Jim (142 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Dele (Anmäl)   1/5 2015
Ganska hetsigt berättad (speciellt första halvtimmen) pretentiös och inkonsekvent historia med märkliga dialoger och synsätt. Ärligt talat så tycker jag den var tråkig och ganska intetsägande.
Taandborste (Anmäl)   15/7 2014
I början gick berättandet nästan för fort, sedan nästan för långsamt. Annars en välgjord film med fina tagningar.
bad_droidboy (Anmäl)   27/2 2014
Snyggt kameraarbete
Sture Stenhög (Anmäl)   29/12 2013
Jag såg den här filmen för ca 10 år sen och hatade den mer än livet självt, men jag antar att jag har blivit lite mer pretto sen dess, för när jag nu såg om den så gillade jag den betydligt mer. Jag vill påstå att filmen är så där pretentiöst fransk på ett sätt som känns tilltalande, då menar jag inte på ett statusmässigt plan, jag menar att den är lite urtypen av en pretentiös fransk film, och det finns nåt trivsamt med det. Jag gillar ju att lyssna på två poeter som diskuterar kultur och existentiella frågor, jag gillar ju att se en frisinnad fransyska som hoppar i Seine utan nån som helst anledning, och jag gillar ju att få följa den här minst sagt udda kärlekstriangeln rullas upp. Jag gillar också överhuvudtaget filmer med mycket dialog. Det är dessutom nånting fritt över hela den här filmen, som om det inte fanns nån väg som den rent teoretiskt inte skulle kunna ta. Men det saknas ändå nånting, och jag har inte funderat så mycket på filmen i efterhand som jag hade velat göra för att ett högre betyg skulle kunna bli aktuellt. Men trean är stabil, och jag får nog kanske ta och se om lite fler av Truffauts filmer, hans betygssnitt skulle nog må bra av det
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jules och Jim