Betyg idag: 1 652 Besökare idag: 5 261

Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1960
Antal betyg:1913 betyg

Om Jungfrukällan:

Tore och Märeta har en dotter, Karin, som med sitt gyllene hår och blåa ögon charmar de flesta i sin närhet. Hon är älskad av alla. En morgon rider Karin iväg till kyrkan med ljus till den heliga jungfruns ära. Sägnen säger att det enbart är en jungfru som får bära ljusen. På vägen möter hon tre vallare. Karin erbjuder vallarna att dela hennes lunch men de nöjer sig inte bara med maten...

Titel: The Last House on the Left
Regissör: Dennis Iliadis
År: 2009
Genre: Drama, Thriller, Skräck
The Last House on the Left

Max von Sydow, Birgitta Valberg, Birgitta Pettersson, Gunnel Lindblom, Axel Düberg, Tor Isedal, Allan Edwall, Ove Porath, Axel Slangus, Gudrun Brost, Oscar Ljung

Ulla Isaksson

Drama, Kriminalare

The Virgin Spring

Sverige
Med i listor: 60-tal Top 50, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, Sverige Topp 50
Diskussioner om Jungfrukällan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jungfrukällan (160 st)
Diclonius (Anmäl)   10/10 2016
Norenorama, du slog alltså igång en Ingmar Bergman film och förväntade dig "action"? Det kan man kalla falsk marknadsföring. Det här är för övrigt den bästa Svenska film som någonsin gjorts.
norenorama (Anmäl)   2/10 2016
Ja va kan man säga, Ingmar Bergman var då ingen actionscensmakare, hade hoppats på hämdporr men vart antiklimax ultra.
andmoreagain (Anmäl)   1/11 2015
(Omtitt) Ursnygg och utomhusmiljöerna används till fullo och förhöjer stämningen i detta typiska Bergman-drama...samtidigt är det något som fattas...det blir helt enkelt lite trist; det bergmanska skruvstädet vrids bara måttligt.
Metheuz (Anmäl)   13/7 2015
Stabil och ganska simpel Bergmanfilm. Karaktären Ingeri var skapligt enerverande och det religiösa inslagen ger jag inte mycket för men jag gillar dialogen och den medeltida miljön.
krumelurdjur (Anmäl)   10/7 2015
En jungfru på vift med Marialjusen. Oslagbar kombo. Mustig, och en varm byst att krypa ihop inunder, och du har en filmrullejulafton utan dess like. Inget för svagsinta småjungfrur som är rädda för skogen. Helt klart en femma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jungfrukällan