Betyg idag: 1 677 Besökare idag: 5 119

Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1960
Antal betyg:1971 betyg

Om Jungfrukällan:

Tore och Märeta har en dotter, Karin, som med sitt gyllene hår och blåa ögon charmar de flesta i sin närhet. Hon är älskad av alla. En morgon rider Karin iväg till kyrkan med ljus till den heliga jungfruns ära. Sägnen säger att det enbart är en jungfru som får bära ljusen. På vägen möter hon tre vallare. Karin erbjuder vallarna att dela hennes lunch men de nöjer sig inte bara med maten...

Titel: The Last House on the Left
Originaltitel: Den røde kappe
Regissör: Gabriel Axel
År: 1967
Den röda kappan

Max von Sydow, Birgitta Valberg, Birgitta Pettersson, Gunnel Lindblom, Axel Düberg, Tor Isedal, Allan Edwall, Ove Porath, Axel Slangus, Gudrun Brost, Oscar Ljung

Ulla Isaksson

Drama, Kriminalare

The Virgin Spring

Sverige
Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Jungfrukällan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jungfrukällan (164 st)
labi (Anmäl)   06:10 10/10
Bergman goes Kurosawa och gör det bra. Tidens tand drar ner den annars givna femman. Lite för mycket Dramaaaaten över skådespeleriet (eller, mer korrekt, Malmö Stadsteater).
paninaro (Anmäl)   11:20 19/9
Med en intensiv blick på familjemedlemmarnas skilda kval i relation till varandra och sin kristna tro tolkar Bergman den medeltida förlagan. Gunnel Lindblom (vars närvaro förgyllde cinemateketvisningen) med sin rollfigurs hedniska tro och bekännelse, moderns avund till faderns relation till dottern, Karins fåfänga, faderns vrede och tvivel..Samtidigt som naturen har sin gång och Gud ser på. Några fantastiskt starka och vackra scener med fantastiskt foto av Sven Nykvist i kombination med fint skådespeleri och i efterhand diskussionsvärda teman och tolkningar gör detta till en fyra.
JD (Anmäl)   20:04 23/8
Grå. Obarmhärtig. Porten in till Bergmans verkligt tunga filmer.
Rift (Anmäl)   01:14 6/8
Herr Töres banalt kristna filosofi på slutet drar ner betyget till en tvåa.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jungfrukällan