Jungfrukällan

Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1960
Antal betyg:1988 betyg

Om Jungfrukällan:

Tore och Märeta har en dotter, Karin, som med sitt gyllene hår och blåa ögon charmar de flesta i sin närhet. Hon är älskad av alla. En morgon rider Karin iväg till kyrkan med ljus till den heliga jungfruns ära. Sägnen säger att det enbart är en jungfru som får bära ljusen. På vägen möter hon tre vallare. Karin erbjuder vallarna att dela hennes lunch men de nöjer sig inte bara med maten...

Titel: The Last House on the Left
Regissör: Arne Mattsson
År: 1966
Genre: Drama, Kriminalare
Yngsjömordet

Max von Sydow, Birgitta Valberg, Birgitta Pettersson, Gunnel Lindblom, Axel Düberg, Tor Isedal, Allan Edwall, Ove Porath, Axel Slangus, Gudrun Brost, Oscar Ljung

Ulla Isaksson

Drama, Kriminalare

The Virgin Spring

Sverige
Med i listor: 60-tal Top 50, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, Sverige Topp 50
Diskussioner om Jungfrukällan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jungfrukällan (165 st)
Rai (Anmäl)   23:25 1/8
Vilken svart film och vilka underbara skådespelare. Jag blir mörk i själen när Max von Sydow slår ihjäl ett barn!
labi (Anmäl)   10/10 2018
Bergman goes Kurosawa och gör det bra. Tidens tand drar ner den annars givna femman. Lite för mycket Dramaaaaten över skådespeleriet (eller, mer korrekt, Malmö Stadsteater).
paninaro (Anmäl)   19/9 2018
Med en intensiv blick på familjemedlemmarnas skilda kval i relation till varandra och sin kristna tro tolkar Bergman den medeltida förlagan. Gunnel Lindblom (vars närvaro förgyllde cinemateketvisningen) med sin rollfigurs hedniska tro och bekännelse, moderns avund till faderns relation till dottern, Karins fåfänga, faderns vrede och tvivel..Samtidigt som naturen har sin gång och Gud ser på. Några fantastiskt starka och vackra scener med fantastiskt foto av Sven Nykvist i kombination med fint skådespeleri och i efterhand diskussionsvärda teman och tolkningar gör detta till en fyra.
JD (Anmäl)   23/8 2018
Grå. Obarmhärtig. Porten in till Bergmans verkligt tunga filmer.
Rift (Anmäl)   6/8 2018
Herr Töres banalt kristna filosofi på slutet drar ner betyget till en tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jungfrukällan